10 januari 2014

Om Vänstern, valfrihetsförbud, och skattetryck!

Vänsterpartiet har inlett sin kongress i någon slags medvind om man ska tro den senaste opinionsundersökningen.

Partiledaren Jonas Sjöstedt har öppningstalat och, helt som förväntat, gett sig på allianspartierna men också ställt kravsossarnas Löfven (och dessa krav är knappast att beteckna som småskaliga!).

Sjöstedt målar upp en önskad bild av hur allas vår framtid ska se ut om 9 månader med ett vänsterparti med stort inflytande. Bevare oss väl!

Han utmålar Centerpartiet, och dess ledare Annie Lööf, som utsända av satan själv.
I grunden handlar det om centerns vurm för att privatisera det som privatiseras kan. Om det kan även jag ha åsikter men jag delar sannerligen inte Sjöstedts förbannelse över vinstdrivande företag som ger sig i leken när det gäller skolor, vård och omsorg.

Tvärtom!

Om ett företag kan visa upp en lika bra, eller bättre, verksamhet som ett i det offentliga drivet dito så må det vara dessa ”privatister” väl förunnat att samtidigt sopa hem några kronor för egen del!

Själv nyttjade jag härförleden ett par privata vårdföretag och bloggade om saken:

Att använda ”privat” som en svordom, precis som Sjöstedt gör i dag, är något jag aldrig kommer att förstå.

När han sedan utlovar guld och gröna skogar, i offentlig regi, som dessutom kostar mer än vad hans skattehöjningar kan finansiera, så har i alla fall jag min åsikt klar:

Måtte det inte bli regeringsskifte i höst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar