16 januari 2013

Medtrafikanterna från helvetet

Efter ett dygn med ett stort antal otäcka trafikolyckor, varav flera med ett otal fordon inblandade, är det med viss skräck för medtrafikanterna som man ger sig ut i trafiken.

Efter mass-olyckan på E4 utanför Åstorp i går intervjuade tidningen Metro räddningsledaren Jonas Hellsten som kunde berätta att han, på väg till olycksplatsen med blåljuset påslaget, blev omkörd av ett stort antal fordon. Det är skrämmande tycker jag.

Jag har svårt att se att jag, någonsin, skulle köra om ett utryckningsfordon med påslaget blåljus och under framfart på en motorväg.

Men det är jag det. Uppenbarligen tänker många andra ute i trafiken på annat sätt. Om de alls tänker?

Jag har tidigare i min blogg ifrågasatt belgare, åtminstone ett flertal av dem, och deras intelligensstatus. I dag får jag ytterligare vatten på min kvarn när jag läser, i DN, om 67-åriga Sabine Moreau. Hon skulle åka in till Bryssel, några få mil från hemmet, för att hämta en bekant på en av stadens järnvägsstationer. Sabine knappade in adressen på sin GPS och for sedan iväg.

Ett antal raster senare, inklusive en stunds sömn, befann hon sig utanför Zagreb i Kroatien. 145 mil hemifrån!

Hennes förklaring löd: "Jag var lite frånvarande".

Inte så lite frånvarande kan man tycka!

Men detsamma gäller ju de som sveper förbi ett fordon med blåljus på en såphal svensk autostrada!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar