17 januari 2013

Fransmän har tydligen humor!

Tänk om jag på gamla dar skulle ta och lära mig franska?

Anser mig ha lätt att lära nya språk! Konverserar gärna, förutom på mitt modersmål, på danska, spanska, engelska och, med en del svårigheter, på tyska!

Jag har levt i tron att fransmän är ganska introverta. Åtminstone mot de som inte talar deras språk.

Men de har uppenbarligen en humor som jag missat!

SvD Kultur berättar i kväll om den franska tidningen ”Les Inrockuptibles” som helt frankt dödförklarat Gérard Depardieu!

Tidningen skriver: ”Det som är oroande hos Bardot och Depardieu är att se två personer landa i att inkarnera motsatsen till det som skapade dem”.

Fortsättningen är lika briljant: ”Det är som om denna omåttliga kurs mot rikedom inte är annat än en sjuklig dödsinstinkt…”

I’m impressed!

Efter att stjärnorna lovprisat Putins käcka rike i öster kan jag bara konstatera att den franska tidningen har fångat dårskapen på ett alldeles förträffligt sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar