9 april 2012

SAAB, PR, broschyrer och kritiker

I dag citeras Expressen i flera andra media när de fortsätter sin granskning av vapenindustrin.

Vi ska bli upprörda över att SAAB marknadsför de vapensystem de tillverkar.

Bl a ska vi ogilla att SAAB påstår att deras vapen faktiskt dödar och att reklambroschyrerna är för färgglada.

Nä, men vänta lite nu…

Om vi nu ska ha en försvarsindustri, och det tycker både sossar och regeringspartier att vi ska, av både sysselsättnings- och exportinkomstskäl, så måste väl rimligtvis vapentillverkarna få göra reklam för sina produkter och förhoppningsvis få sälja dessa?

Att i ett svart-vitt trist reklamblad påstå att produkterna vållar ringa skada lär ju knappast leda till några ingångna köpeavtal. Då lär valet falla på någon konkurrerande tillverkare i stället!

Om vapenindustrin nu verkligen måste ifrågasättas så borde kritikerna göra det på en annan nivå än att frustrerat förfasas över ordval i färgglada broschyrer!

1 kommentar:

  1. Lennart Carlsson säger: Där fattas det lite i debatten. Vapen i sig är inte dödliga och inte dödar de häller (för vi hoppas). Människor dödar människor, med eller utan redskap (vapen). Om man nu vill bli bra på att döda folk skall man enligt SAAB använda just deras produkter. Det är nog där det pedagogiska problemet ligger. Naturligtvis beväpnar man sig för att inte behöva döda folk. Eller hur?

    SvaraRadera