25 april 2011

Påskuppropets barn - Mänskliga sköldar!

Det s k ”Påskuppropet” samlade på annandag Påsk ”tusentals” människor i protest mot de nuvarande sjuk- och utförsäkringsreglerna.
Det är säkert behjärtansvärt och det nuvarande systemet har säkert sina brister och dessa har regeringen sagt att de ska se över.

Jag vänder mig därför inte mot protesterna som sådana. Däremot förfasas jag över bilderna jag sett från bl a Medborgarplatsen i Stockholm.

På dessa kan man se barn, typ 7-10 år gamla, stå med plakat med texter vars innebörd barnen ifråga inte har en susning om vad de betyder. Ännu mindre konsekvenserna av dessa!
I bakgrunden kan vi se förnumstiga och stolta föräldrar som är mer än nöjda över juniorernas insats. Det är helt enkelt vidrigt!

Den förälder som har en åsikt men som inte kan/vill/törs stå för denna borde snudd på tas ifrån rätten att vara förälder i stället för att skicka fram telningarna.

Stackars barn om de i vuxen ålder, och med bättre kunskap, väljer att tycka annorlunda än sina föräldrar. Stackars, stackars barn när bilder dyker upp på 50-årskalaset som en påminnelse från en svunnen tid.

Ibland häpnar jag över de som tror sig vara goda föräldrar men som i själva verket är något helt annat! Skäms!

2 kommentarer:

  1. Hej Jens.

    Jag förstår din motvilja mot att barn får stå med plakat och paroller, och jag hoppas att föräldrarna till dessa barn har berättat för dem vad de skyltarna betyder.
    Det är helt fel att som förälder använda sitt barn som skyltställ, oavsett vad det handlar om för något, abortmotstånd, mobbing och utförsäkringar.
    Självklart kan man som förälder inte heller förklara allt för ett barn som inte vet så mycket om världen, men om barnet själv vill vara med och hjälpa till är det viktigt att låta dem vara delaktiga, känna att de kan vara med om något viktigt.
    Sedan känner jag att det skulle vara synd om dessa barn ifall de, om fyrtio år, sitter på sitt kalas och skäms över att de varit med och manifesterat för allas rätt till välfärd.
    Har man som förälder så dålig influens över sitt barn att hon eller han i vuxen ålder väljer att vända ryggen åt solidaritet, människovärde och medmänsklighet anser jag att det är en verklig orsak att skämmas över.

    SvaraRadera
  2. Haha , Du verkar vilja hugga mot allt du kan med näbbar och klor bara för att få visa din avsky mot människor som faktiskt inte delar dina åsikter. Patetiskt.

    SvaraRadera