19 april 2011

Låt individen bestämma om semestern - Inte facket!

P g a bristen på sommarvikarier inom vården erbjuds ordinarie personal extrapengar om de väljer att lägga sin semester utanför sommarmånaderna.

Camilla Henningsson på Vårdförbundet i Halland kallar detta ”horribelt” och påstår att det är ”oacceptabelt” att personal ”tvingas” avstå från semestern.
Det är ju inte alls detta som är kontentan av landstingens erbjudanden.
Men Camilla är skräckslagen över tanken på att den enskilde individen, gud förbjude, ska kunna bestämma själv i stället för att den fackliga konspirationen fortsatt kan få gruppstyra människor.

Jag har själv flera gånger under mitt yrkesliv fått liknande alternativ av mina arbetsgivare och vid två tillfällen har jag nappat. Som yngre, utan konkreta planer eller ett bindande familjeliv, tyckte jag det var toppen att jobba under sommaren, ändå hinna njuta av solen och sedan resa iväg i november när alla andra slet och muttrade i snömodden och mörkret.
En häftig resa, en extra avbetalning på ett hopplöst lån eller bara må bra av extra sparade pengar tror jag är lockande för många, särskilt yngre. Särskilt om alternativet riskerar att bli att den anställde får tvångsutlagd semester under en period som denne inte är intresserad av.

I och med att de som nappar på erbjudandet dessutom hjälper till att lösa personalbristen i vården är det ju värt allas vår uppskattning.

Låt folk själva göra sina val!

Facklig kollektivism är bara tröttande och så otidsenlig!. Det är en annan värld nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar