8 februari 2011

Mantratragglande från FI

Under rubriken ”Regeringens könspolitik gör kvinnor sjuka” skriver ett antal medlemmar i FI i dag på SVT Debatt!
Här ältas kravet på 6 timmars arbetsdag, delad föräldraförsäkring, rättvisa löner, bla-bla-bla som vi hört om och om igen.
Visst, jag delar uppfattningen om att en kvinna ska ha samma lön om hon gör exakt samma jobb som en manlig kollega. Inget tvivel om den saken! Jag inser också att det helt säkert finns en hel del att göra på den fronten.
Men att mantraliknande traggla samma krav oavbrutet utan att föreslå hur allt detta skulle gå till och vem som ska betala t ex för 6-timmarsdagen sägs det inte mycket om från FI. En 6-timmars dag kostar ”skjortan” att genomföra och jag lever i tron av att vi just gett regeringen förnyat förtroende för att de inte vill höja avgifter och skatter utan i stället vill låta människor göra sina egna val och fatta sina egna beslut! Frihet kallas det visst!
”Kvinnors sjukskrivningstal påverkas av att de blivit föräldrar” skriver artikelförfattarna. Tacka för det! Babben Larsson fyllde en gång, i TV4-programmet Parlamentet, på meningen ”att föda barn är som att….” med att tillägga ”skita fram en soffgrupp”! Det är helt säkert ingen lätt match att fixa mänsklighetens överlevnad.
Samtidigt gnager en känsla att många kvinnor vill bli mödrar, vill amma, vill vabba (för att de inte tror att mannen fixar att ta hand om ett sjukt barn?)…. Ja, troligen är detta fördomar men ändå…
Vore kul att höra FI förklara hur deras mål ska nås. Hur får vi t ex tjejer att välja utbildningar som leder till mer kvalificerade jobb?
I stället angriper artikelförfattarna arbetsmarknadsminister Hillevi Engström och påstår att hon ”struntar….i att staten…har en…central roll i sammanhanget”. Sorry, men dels påstår jag att Hillevi är kvinna, dels tror jag att en majoritet av Sveriges befolkning röstat fram nuvarande regering och därför menar jag att FI gör ett trist påhopp på de flesta av landets väljare. Såvitt jag vet fick FI 0,4% i senaste riksdagsvalet! Och dessutom; Om "halva befolkningen" vore svårt diskriminerade så tror jag inte att Sverige skulle ha glidit igenom den ekonomiska krisen så smidigt som vi faktiskt gjort. Det finns många kvinnor som hjälpt till i detta arbete!
Vore trevligt med lite nya vinklingar på argumenteringen från FI. Måhända skulle några fler väljare då kunna tänka sig att lyssna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar