Efter några dagars grönbete i den vackra sörmländska
naturen, om vi bortser från alla fästingar, var det i dag dags att återvända
till storstan.
När jag klev av tåget på Stockholms Central kände jag
igenom alla fickor. Jodå, plånbok, mobil, nycklar och allt annat ”livsnödvändigt”
låg där det skulle!
Exakt 2 minuter senare var jag nere i gångtunneln, på väg
mot t-banan, när jag kom på att jag var tvungen att ringa ett viktigt samtal.
Mobilen var inte längre i den nyss kontrollerade fickan.
Suck!
Tillbakasprungen, upphastad på perrongen såg jag mitt tåg
fara iväg mot Hagalund eller någon städperrong. Rask språngmarsch in till
kundtjänst där ”Rolf” kunde konstatera, efter ett visst sökande, att mitt
tågset skulle vända åter mot den destination jag just kommit från. Inom 10
minuter!
Rask språngmarsch igen, upp på perrongen, tåget kom
rullande och jag armbågade mig fram till min nyligen lämnade sittplats. Men
ingen mobil!
Uppgivet smålunkade mot hittegods följde under ett antal
helt nya svordomar och en stor portion självförakt.
Äldre herre undrar vad han kan hjälpa till med. Jag
förklarar mitt ärende och han undrar vilken typ av mobil jag har. Jag svarade.
Och han replikerar: ”Den fick jag in för exakt 40
sekunder sedan! Vi har just bara messat dina kontakter för att du skulle nås av
beskedet att din mobil var funnen!”
Undrens tid är inte förbi!
Tack ni SJ-are som hjälpte mig i mitt triviala sökande
efter en onödigt beroendeframkallande, men just då oerhört saknad,
teknikalitet!
Grattis och fint med en solskenhistoria. (Jobbigt att bli av med alla kontakter inte minst. Tråkigt att sätta ihop inställningarna när man inte känner för det och fasanfullt att mista ett telefon nummer om det är inarbetat).
SvaraRaderaJag har på liknande vis fått tillbaka både plånbok och dyr kamera. (Flera gånger). Kan ju vara värt att konstatera hur det finns ärliga och vänliga människor också. När man oftast hör motsatsen.