20 juni 2013

Knäckebrödsdöd i midsommartid

En av de minst gapiga av försäljarna på Hötorget fick i dag sälja ett gäng med jordgubbar till mig. Säljare som vrålar hjärtskärande om hur billiga produkterna är, hur söta just deras bär är eller som i största allmänhet synes vara beredda att sälja sin mor till mig har alltid fått, och kommer alltid att få, nobben! Då går jag vidare!

Sillen är inlagd, gräddfilen står i kylen och färsk gräslök finns. Jäklar, jag har glömt att lägga in nubben i frysen men gör det genast!

Midsommarhelgen kan börja!

Men börjar med en smula sorg!

DN berättar att Vika-brödet,det sedan 90 år vedugnsbakade och så goda knäckebrödet går i graven! I dag har ugnarna släckts för sista gången och enligt Dala-Demokraten ska ugnarna rivas för att ingen ska kunna dra igång en ny tillverkning liknande den nu nästintill sekelgamla, och döende, tillverkningen.

I dag ångrar jag att jag inte köpt det goda brödet lite oftare!

Jag önskar alla bloggläsare, trots detta besked, en riktigt trevlig midsommarhelg!

1 kommentar:

  1. Låter fint med dina midsommarmat bestyr. Ha en trevlig helg.

    Vad beträffar Vikabröd vill jag emellertid kasta in en liten försiktig brasklapp. Enligt mig är brödet väldigt överskattat och oförtjänt haussat. Det har en närmast extremt neutral smak och relativt tråkig "konsistens". Ett ganska dyrt och trist knäckebröd. enligt mig alltså. Ändå tråkigt att det inte kan bära sig. Låter egentligen ganska konstigt. När en riksomspännande leverantör kan förmedla brödet runtom hela sverige. Och många påstår sig uppskatta det. Teknologien är billig. hantverket är förstås ganska stort, men ändå. Går det alltså inte idag att för hand baka ens knäckebröd? Är det så långt gånget? Vårt samhälle klarar inte ens att baka knäckebröd längre. Hur långt har vi då kommit i vår "utveckling"?

    Nej, det här är nog snarare ett tecken på att affärsmöjligheterna i landet är extremt satta på undantag. Allt måste tillverkas i kina, och sedan beläggas med enorma marginaler. Som sedan beskattas och avgiftbeläggs i det oändliga. Varefter ännu fler företag och affärsmöjligheter utvecklas bort in i evigheten. Tragiskt.

    Undrar om påståendet att ugnarna skall rivas har någon som helst bäring. Låter helt sinnesrubbat. Ur alla aspekter. Företaget som lägger ner tillverkningen äger dem väl fortfarande. Hur kan det då utgöra någon risk? Borde vara en journalistblackout av det vanliga slaget. (Speciellt på DD).

    Förresten är det väl märkligt att sverige har två tre stora rikstäckande bagerier som helt dominerar marknaden i hela landet. Hur är det möjligt? Andra länder (inte minst tyskland) har oändliga mängder med bagerier. Som tydligen bär sig.

    SvaraRadera