14 juni 2013

I minimjölkens land

Ok, jag erkänner att jag tillhör den (försvinnande lilla?) skara som köper ”minimjölk”. Kanske beror det på en fatalistisk tro på att mindre fett är bra mot igenkalkade medelålders blodådror.

Hur som helst så höjdes nyligen priset på ”min” produkt väsentligt. Åtminstone om producenten är Arla. Detta i samband med att Arla tog bort den ”vanliga” minimjölken och nu endast saluför ekologisk (herregud så korrekt!) minimjölk. Samtidigt meddelade Arla att man, minsann, sänkt priset på ekologiska produkter.

Jag upprördes och skrev i affekt till ”min” ICA-handlare för att ifrågasätta.

Han svarade: ” Gällande minimjölken så stämmer inte uppgifterna. När minimjölken gjordes om till ekologiskt så gick mitt inköpspris upp 18 %. Sedan har jag tyvärr ingen detaljinformation hur ICA centralt hanterat detta när det gäller förhandlingen med Arla. Men för oss butiker bidrog förändringen till ekologiskt en ordentlig prishöjning.”

Då skrev jag till Arla och undrade vem som hade rätt?

Svaret därifrån lyder:
”Arla vill fortsätta att driva ekologi och göra det tillgängligt för fler konsumenter och Minimjölk fanns inte som ekologisk.
Vi ser konverteringen som en chans att kunna erbjuda våra kunder samma produkt, fast i en ekoversion, till ett bra pris. Ekomjölken är generellt lite dyrare, men i och med att vi sänkte priset på ekologisk mjölk till handeln i juni förra året med cirka sju procent samtidigt som priset på konventionell mjölk höjdes med cirka tre procent, så minskade prisskillnaden mellan eko och konventionell mjölk och därför bedömdes Minimjölken kunna konverteras till ekologi utan att priset skulle öka allt för mycket. Arla kan dock bara rekommendera pris
( 9:70/liter ,en ökning på 90 öre) och det är handeln själva som bestämmer priset vilket skiljer sig mellan olika butiker.”

Nu har jag mejlat ”min” ICA-handlare igen! Och han har vidarebefordrat mejlkonversationen till sitt huvudkontor för vidare utredning.

Medan jag handlar mina mejeriprodukter hos handlare som bytt bort Arla mot konkurrenter till "svenska bönders" idiotföretag!

Tillägg den 17 juni:
Nu har ICAs huvudkontor besvarat förfrågan från butikschefen:
"Ibland så undrar man hur saker kommuniceras, att Arla Minimjölk endast skulle g ått upp med 10% stämmer inte, priset har stigit med 18%. De priser som vi uppdaterar systemet med är de faktiska priser som Arla fakturerar er i butik, ICA centralt har inga påslag eller vinst på detta flöde.
Det är beklagligt att Arla kommunicerar något annat.",
skriver en inköpsansvarig.

Arla kör uppenbarligen tjuv- och rackarspel! Om inte mjölken surnar så lär vi kunder i alla fall göra det!

1 kommentar:

  1. Men Arla är väl inte svenskt längre, utan danskt? Vad gäller alla typer av miljömärkningar så ger det väl mer utrymme för högre marginaler i handlarledet. Den som levererar råvarorna får väl alltid bara en bråkdel av konsumentpriset. Utan att exakt veta vilka påslag som de olika leden har på varorna vet man ju således inte vem som gynnas av miljömärkningen. Grundproducenten, industrialisten, transportören, grossisten, handlaren. Att tvingas tillverka en snarlik, men etikettstämplad, eko produkt, så misstänker jag att hela hanteringen egentligen blir sämre. Och miljömässigt kontraproduktiv.

    SvaraRadera