24 maj 2013

Om två obegåvade flygresenärer

En av alla de anledningar som gör att jag tokgillar USA är att man där möts av alla sorts ytterligheter som står att finna på jordens yta. Det finns något för alla!

Dessutom bor det äkta paret Sandy Valdiviseo och Triet Vo där! Vilka då undrar säkert några?

Jo, paret som omtalats de senaste dagarna efter att de hamnat i Dhaka i Bangladesh i stället för i Dakar i Senegal dit de var på väg med Turkish Airlines.

Paret lallade ombord på sin anslutande flight i Istanbul och upptäckte först efter start att det var något som inte stämde med kartan som visades på tv-skärmarna.

Sandy säger i en kommentar: ”När flygvärdinnan sade att vi flög mot Dhaka trodde vi att det var så man uttalade Dakar på turkiska”!

Jag vet inte, det kanske är mer olika bland befolkningen än vad jag tror, men jag brukar i alla fall kolla min flygbokning så att datum, tider och, framför allt, destinationer överensstämmer med mina önskemål. Vidare brukar jag kolla skyltningen på tv-skärmar vid gater och på andra ställen på flygplatser.

En annan sak som slår mig är att paret Valdiviseo/Vo borde ha reagerat över flertalet av medpassagerarnas utseende vid ombordstigning i Istanbul. I stället för färgglatt klädda afrikaner så torde de ha klivit ombord med en hord med människor av ett helt annat etniskt ursprung. Borde de inte ens ha börjat fundera och ifrågasätta då?

Först ett par dagar senare än förväntat anlände de till sist till sin afrikanska semester.

Efter hemkomst till Kalifornien har Sandy och hennes man fört ett väldans liv gentemot flygbolaget och nu har Turkish Airlines inte bara bett om ursäkt utan också utlovat två gratisbiljetter till valfri destination.

Flygbolaget borde ha svartlistat det obegåvade paret i stället.

Åtminstone kan vi hoppas att bolaget hädanefter dubbel- och trippelkontrollerar med Vadiviseo/Vo att de verkligen vet vart de önskar resa och att det är just dit de har biljetter!

1 kommentar:

  1. På sätt och vis. Men jag har varit med om turister, som reser i grupp, inte vet vilket land de befinner sig i. Nollkoll alltså. (De var också från usa ifall det skulle kunna ha någon betydelse).

    Och för att en sådan här grej skall kunna hända så måste nog flera personer göra fel. Inte minst så gäller det personerna som tar emot boardingkorten, och de kollas ju som regel två gånger av olika personer, minst. Men jag kan intyga att det där sker väldigt summariskt, slarvigt och lite farligt ganska ofta. Så ett skarpt råd till alla som skall flyga, det är att själv ha störtkoll på speciellt boardingkorten och de relevanta pappereren kring detta.

    Flygtrafiken med passagerare har utvecklats mycket på senare år. Och då menar jag framförallt till det sämre. Nu är det mycket mer djungelns lag som råder. Förr var det ett mer sansat tempo, dyrare biljetter. Bättre garantier och behandling på flygplatserna. Nu är det mer hit-and-miss. Större risk att det blir krångel, strul och problem med biljetterna. Flygplatspersonal kan mycket väl ta fel boardingkort ifall du visar fram ett felaktigt. Utan att kolla på det. Vilket kan göra att du blir stekt på en returresa eller vidare flight. De kommer hävda att det var ditt ansvar så mycket de orkar. En process du kan vinna, men det är inte självklart och det är hursomhelst jobbigt.

    Man kan vara både stressad och lite bortkommen på flygplatsen, så det är inte konstigt att vissa kan gå fel. Det konstiga är om det inte upptäcks i någon av alla instanser som borde sett detta. Mina sympatier är hos det resande paret. Det skulle nästan kunnat ha varit jag.

    SvaraRadera