27 oktober 2012

PSA-test och kastrationsångest

Jag läser, i dagens Expressen, att det nu inleds en stor satsning på forskning kring prostatacancer!

Efter veckor med rosa band och fokus på brösttumörer känner jag: ÄNTLIGEN!

Kampanjen kallas för ”Movember” och Expressen berättar att ”Mo” är australiensisk slang för mustasch och vi killar ombeds därför att odla just en sådan!

Nu är jag så hopplöst omodern så att jag haft hårbeklädning på överläppen under ett stort antal år, även under åratal då just detta påhitt bedömts som absolut fel i modevärlden.

Hur som helst så är det minst lika rimligt att forskning ägnas åt mäns motsvarighet till kvinnors svulster i brösten.

Av och till kräver skribenter i våra media att det borde införas obligatoriska s k PSA-test, där märkliga nivåskillnader i mäns blod sägs förutsäga cancer i de inre delarna av skrevet.

Stockholms läns landsting genomför just nu en, frivillig, undersökning av länets män, i åldersintervallet 50 upp till (har jag för mig) 69 år. Vi uppmanas att lämna ett blodprov och utlovas besked inom ett kort tidsintervall om huruvida vi befinner oss i riskzonen.

Jag lämnade mina rör med blod för ett par veckor sedan och inväntar nu svar. Men jag har verkligen ingen aning om hur jag kommer att handla när svaret dyker upp!

Problemet med PSA-tester är att dessa kan påvisa förhöjda värden, med kirurgiska ingrepp som följd, som i sin tur leder till svåra följder som impotens, urinläckage och en kastrationsångest av stora mått. Utan att det från första början ens handlat om en verklig cancerdiagnos. Många är männen i vår värld som i grunden har förhöjda PSA-värden utan att det för den sakens skull innebär någon fara!

Därför är kampanjen, med eller utan mustasch, oerhört välkommen. Forskningen på området måste nå nya framsteg! Bidragen måste ökas på området. Och fler killar/män måste slippa stympning på felaktiga grunder!

1 kommentar:

  1. Jag är över tygad om att ta ett psaprov är klokt det räddade mig. Vill ni veta min story så går det att läsa på http://www.hakanflorin.blogg.se
    Prostatalös
    Håkan Florin

    SvaraRadera