På
fredagskvällen var jag på Premiär!
Jag hade
nöjet, och plågan, att beskåda Folkoperans premiär av Carl Orffs ”Carmina
Burana”.
Orff hittade
de latinska texterna, ursprungligen från 12- och 1300-talet, i en bok av Johann
Andreas utgiven 1847.
Folkoperans
version, utformad av etablissemangets konstnärliga ledare Mellika Melouani
Melani, är mycket, mycket bra!
Det pampiga
körverket inramas av 7 äldre damer, alla 80+, som, med den äran, berättar
(verkliga?) episoder ur sina långa liv.
Körerna gör
vad som förväntas och ståpälsen är aldrig långt borta. Med operasångaren Olle
Persson på scen blir föreställningen fulländad!
Men i min
bägare finns en ansenlig mängd smolk!
Att besöka
Folkoperan är en ergonomisk plåga av stora mått! Att sitta med de egna knäna
uppe i nacken på framförvarande åskådare, utan möjlighet att röra sig en
endaste millimeter under föreställningen, är en svårt försvårande omständighet.
Folkoperan är en av de mest extremt trånga, och varma, konsertlokaler riket har
att erbjuda. Privatteatern ”China” ligger inte långt efter när det handlar om
ett ytterst begränsat benutrymme!
Privat
betyder oftast att företaget drivs i bolagsform och således har vinstkrav på
sig. Då kan man lätt förstå att ”här handlar det om att trycka in så många
åhörare som möjligt” och då är detta också förklaringen till att vi tvingas åse
en föreställning sittandes i ett skruvstäd.
Det blir inte
mer njutbart för det! Snarare mer irriterande!
Folkoperan
uppbär stöd från Kulturrådet, Stockholms läns landsting och Stockholms stad.
Sponsorer har tidigare varit Astra Zeneca och Fortum.
Trots detta
går teatern på knäna.
Folkoperan
drivs som ett aktiebolag som ensamt äger Stiftelsen Folkoperan vars ordförande
är en av Sveriges kanske mest kända journalister, Christina Jutterström.
I dagens SvD
skriver kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) ett mycket bra inlägg om
sponsringen som vi skattebetalare gör av Stadsteatern och Dramaten. Varje
teaterbesök vid Stadsteatern betalas med 519 kronor av skattepengar medan samma
besök vid Dramaten betalas av allmänna medel med 916 kronor.
Jag blir
förbannad!
Sjöstedt har
helt rätt när hon konstaterar att det är oacceptabelt att Dramaten inte kan
förvalta tillförda medel på ett mer effektivt sätt.
Synd att hon
inte tog med Folkoperan i exemplet!
Slutligen, raljerande,
måste jag ifrågasätta varför en majoritet av besökarna på Folkoperan måste
uppfylla alla mina fördomar om hur kulturvänstermänniskor i huvudstaden
uppträder?
Att på en
premiär komma klädd i ”säck och aska” och stiga in i salongen och börja leta
efter sina platser några minuter efter utsatt starttid får mitt adrenalin att
stiga till alltför höga nivåer.
Nej, jag hade
inte smoking på mig! Däremot var jag lite prydligare klädd än när jag påtar på
någon jordlott en het sommardag!
Det förvånar
också att just denna kulturvänsterpublik bevistar Aktiebolaget Folkoperans
lokaler. Bara vetskapen att det handlar om ett aktiebolag borde ju skapa
kräkreflexer och vassa utfall om vinstintressen och annat!
Med bättre
benutrymme, fräschare publik och mindre sponsring medelst skattemedel hade jag
varit ännu lyckligare efter fredagskvällens premiär.
Nu blir betyget på Carmina Burana ”mycket bra” men det hade kunnat bli ”världsklass”!
Kul att du gillade Carmina Burana! Jag är dock (apropå svd-artikeln) ledsen att behöva påminna dig om att Folkoperan gjort förändringar i sin organisation som gör att den musikaliska kvalitén med stor sannolikhet kommer att försämras på sikt. Mindre sponsring med skattemedel skulle innebära att pengar måste komma från annat håll. Kanske är du själv beredd att bidra med pengar till förbättring av stolarna i utbyte mot en liten plakett med ditt namn som tack?
SvaraRaderaNåväl, oavsett åsikter så är det grundläggande kulturintresset viktigt att värna om. Ha en fortsatt trevlig afton!