Behrang Miri, konstnärlig ledare på Kulturhuset i Stockholm, har beslutat kasta ut Tintin från biblioteket. Han kallar Tintin för "grovt afrofobisk".
Samtidigt meddelar Miri att Kulturhuset nästa år ska ha en Pippi- och Emilsatsning.
Förlåt?
Tjejen med röda flätor som har en far som är n-ords-kung i Söderhavet går bra. Den småländske rackarungen med unken kvinnosyn, han hissar upp syrran i flaggstången och slåss med pigan om drängen Alfreds gunst, går också bra.
Jag fattar ingenting!
Miri borde genast gallra ut Astrid Lindgren. Därefter fortsätta med att tömma hyllorna med Åke Holmbergs böcker om Ture Sventon. Sventons arabiske kompis Omar är ju en grov generalisering av hur en arab är.
Jag hoppas dessutom att "Barnpsalmboken" inte finns på Miris hyllor. "Jesus älskar alla barnen" är ju mycket olämplig. "Röd och gul och vit och svart" gör visserligen detsamma "har han sagt" men det är ju lik förbaskat ett smygrasistiskt budskap till våra juniorer eller?
Sedan föreslår jag att Miri kastar sig in i vuxenavdelningen och rensar bort Vilhelm Mobergs utvandrarepos. Den beskrivning av "vildarna" i form av "indianer" som Moberg ger borde sannerligen inte falla Miri på läppen.
Det kan bli ett riktigt rejält bokbål på Sergels Torg!
Själv knäckte jag läsandets förunderliga gåta före första klass i grundskolan. En av anledningarna var Tintin. Jag påstår att jag, trots eller tack vare detta, haft ett stort språkintresse genom livet, tycker mycket om att läsa och faktiskt blivit en hyfsat fördomsfri människa.
Ja, om man bortser från att jag gärna skulle se att selektivt fördömande konstnärliga ledare med viss regelbundenhet borde gallras ut!
Tillagt efter lunch:
Efter några, på twitter, bloggar och debattforum, turbulenta förmiddagstimmar väljer Kulturhuset att göra en pudel. Eller är det det de gör?
Kulturhusets chef, Eric Sjöström, säger i en kommentar att "beslutet har gått för snabbt".
Underförstått; Vi fattar snart ett liknande beslut. Eller?
Behrang Miri säger själv att han "inser nu att det är fel att plocka bort litteratur".
Borde inte en konstnärlig ledare ha insett det redan innan beslutet togs?
En utgallring bland kulturens s k företrädare är nog fortsatt nödvändig!
Kulturhusets chef, Eric Sjöström, säger i en kommentar att "beslutet har gått för snabbt".
Underförstått; Vi fattar snart ett liknande beslut. Eller?
Behrang Miri säger själv att han "inser nu att det är fel att plocka bort litteratur".
Borde inte en konstnärlig ledare ha insett det redan innan beslutet togs?
En utgallring bland kulturens s k företrädare är nog fortsatt nödvändig!
Tyvärr kan man ju få känslan av att kulturarbetare betyder åsiktspolis. Men det är väl egentligen inte fullt så illa.
SvaraRaderaGällde detta inte endast "Tintin i Congo". Alltså det första tintin-albumet, som egentligen gavs ut sist. Har för mig att Herges första äventyr aldrig blev färdigt, utan att det här är det första kompletta äventyret. Och att det aldrig gavs ut i album-form. Eftersom det inte ansågs hålla måttet. Det var inte lika välgjort som alla de andra äventyren.
Men eftersom Tintin blev så väldigt populärt i album-form över nästan hela världen så tyckte man, för kanske 20-25 år sedan att man kanske borde ge ut även detta album. Framförallt till "nördarna" som ville ha så kompletta samlingar som möjligt. Men att detta album aldrig har fått jätteupplaga, som de andra "vanliga" albumen.
Och nu ville en kulturarbetare på kulturhuset flytta just albumet "Tintin i Congo" till ett annat rum eller avdelning. Bort från barnböckerna till de mindre barnsliga avdelningarna s as. Det är väl egentligen hela saken.
Och nu har man, något halvdygn senare flyttat tillbaka boken igen och visar lite ånger.
Väldigt överspänt alltihop. Och jag ville passa på att ge en mer komplett bild av historien, eftersom media som vanligt inte kan rapportera komplett om ens en så här enkel "nyhet".
Och jag tycker den bilden som flimrar förbi i torftighets-media ger en orättvis och direkt felaktig bild av Herge och Tintin. Med undantag av just det här congo-äventyret så är ju Tintin serierna kända för en minutiös research och detaljrikedom, som har exeptionell verklighetsanknytning i miljöerna. Samt att Tintin själv skall symbolisera den lille individens kamp mot skumraskerier och översitteri.
Trots det kan man ju förstås analysera fram ett visst mått av kolonialt perspektiv om man verkligen vill. Men det är nog i så fall mindre än den allmäna svenska självbilden där vi har mest och bäst demokrati i världen osv.
Du har fel i sak när du påstår att ståhejet endast gällde Tintin i Congo. Miri ville plocka bort rubbet!
RaderaVerkligen. Ja då var ju läget värre än jag trodde. Det kunde jag aldrig tänka mig, helt enkelt. Då spekulerar jag i att Kulturarbetaren hade bläddrat i Congo-albumet och sedan fått allmän pk-nojja i kubik. Det verkar svårt att tänka sig att han verkligen läst alla albumen och menar att de också skulle ha en tydlig kolonial agenda. "Grovt afrofobisk" kan ju bara stämma in på congo-albumet.
RaderaÅ andra sidan skall man väl inte bli överraskad heller. Tolerans och tilltro till intellektets självständighet är ju inte direkt högst på dagordningen. I tider av twittermobb och facebooksdemokrati.
Till Anonym från annan anonym: Det var inte bara Allt Tintin, Miri deklarerade även stolt att det skulle göras en genomgång av all litteratur, även vuxendelen, i samma anda.
RaderaSom så många påtalade under stormen, det blir nog inte mycket kvar skrivet före 1940 eller 1960 (olika skribenters åsikter om decennium), för att passa in in i Miris strävan efter jämlikhet, genus och mot diskriminering och vem vet vad mer.