16 november 2011

Frysta ägg, självförverkligande och andrahandsbarn

DN skriver i dag om den nya möjligheten för kvinnor att frysa ned sina egna ägg.

37-åriga Lena säger: "Jag vill inte ångra att jag inte tog chansen".

Hon betalar minst 62.000 kronor för detta (om hon gör sig gravid inom ett år, annars ännu mer).
Hela företeelsen tycker jag börjar likna en obetvinglig lust att både äta kakan och ha den kvar!

Varför ska en kvinna, eller en man för den delen, ges möjlighet till barnalstrande efter den period då barnalstrande på naturlig väg är möjligt?

Att kvinnor som Lena vill självförverkliga sig först och sedan, i någon slags andra hand, skaffa juniorer tycker jag är snudd på snaskigt! Och synd om juniorerna!

Lena säger att hon, när hon träffar en ny kille, kommer att berätta om de frysta äggen. Hon säger: "Om han tycker att jag är desperat så är det han som är konstig."

Säga vad man vill men jag har svårt att se att hennes åsikt är den mest sunda i äggröran!

4 kommentarer:

  1. Ett problem är att en del män också vill självförverkliga sig innan de skaffar andrahandsjuniorer. Och vi kvinnor som faller för dessa män slösar bort vår dyrbara tid. Så skyll inte enbart på kvinnan: för att bli mamma måste hon faktiskt ha en man som är redo och är lämplig för papparollen! ;)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker lika illa om män som avlar juniorer men själva ligger i graven innan dessa tagit studenten!

    SvaraRadera
  3. Ja, det är konstigt att det inte blir lika stort rabalder när gamla gubbar sprider sin säd upp till alldeles för hög ålder. Gå utan käpp kan de knappast, men avla barn ska de göra!
    Men, handlar det om kvinnor så blir det ett jävla liv. Det finns kvinnor som inte vill skaffa barn med något de raggat upp på krogen, det finns kvinnor som inte vill adoptera och det finns kvinnor som inte har lust att inseminera sig.
    Så vad är problemet?

    SvaraRadera