Benny Andersson är Sveriges, om inte störste kompositör genom tiderna, så i alla fall en av de största!
ABBA:s hits är för alltid odödliga klassiker. BAO:s 4-timmars livekonserter är oförglömliga. Musikalerna likaså.
För detta är Benny värd all uppskattning!
Jag förvånades när han, för ett par år sedan, beslöt sig för att sponsra FI. Frågan är om han anser sig ha fått valuta för pengarna?
Ännu mer förvånad blir jag i dag när jag läser i Dagens Nyheter att han tillsammans med "kultureliten" kräver ett omtag i Slussenfrågan.
Han skriver dessutom själv ett öppet brev till stadens finansborgarråd!?!
Brevet inleds med, det numera, tröttsamma påståendet att det nya Slussen-förslaget innehåller en 8-filig trafikled.
Ja, måhända är det så men det är ju ingen skillnad mot dagens filantal. I alla fall kunde jag i morse fortsatt konstatera att det är 8 bilfiler mellan Slussen och Gamla Stan.
I övrigt staplar Benny frågor men egna svar har han få i sitt öppna brev.
I artikeln där vi får "kulturelitens" förslag presenterat får vi veta att detta innehåller 4 körfält för fordonstrafik. En halvering mot dagens alltså. Och då snackar vi köbildning redan i dagsläget!
Designern Jonas Bohlin talar om "platsens poetiska dimensioner" och för mig är detta mumbo-jumbo!
Den kommande ombyggnaden av Slussen har diskuterats sedan slutet av 1980-talet. Åtskilliga förslag har presenterats och ratats. Vid medborgarmöten och på Stadsmuseet har den som velat kunna studera förslagen och ha synpunkter på dessa.
Under åren har fler och fler delar av den trötta trafikkarusellen spärrats av eller lappats provisoriskt. Rostiga balkar har ramlat ner och miljön är både trafik- och människofientlig!
Att nu, i elfte timmen, vakna och presentera ett förslag som skulle omöjliggöra smidiga förflyttningar mellan Södermalm och övriga staden är, helt enkelt, inte okej.
Det är redan i senaste laget men nu är det dags att slå klubban i bordet, bortse från "kultureliten", och påbörja ombyggnaden.
För som projektledaren Christine Frånlund säger till DN angående undertecknarna av kulturförslaget: "Många av de här personerna jobbar ju utomlands eller på annat håll."
Troligen kommer de följaktligen inte att använda Slussen i vilken form den än ter sig! Och har de inte orkat tycka något under de dryga 20 år debatten pågått så behöver de inte tycka något nu heller!
Starta ombyggnaden av Slussen snarast!
Undrar vad "kultureliten" tyckt om ett gäng ingenjörer, byggarbetare och trafikplanerare lagt sig i deras musikkompositioner, teateruppsättningar och dikter?
SvaraRaderaStoppa detta vansinniga förslag! Gallerier har vi så det räcker.
SvaraRaderaDet är inte frågan om hur många filer vi har genom stan idag !! utan hur många vi vill ha i en eventuell framtid
SvaraRaderaBygg inte om Slussen för bilarna som passerar förbi utan för människorna som vistas där.
Ok, så du menar att det bästa är att bygga så få bilfiler som möjligt. Och sedan förvånas över varför staden är en ännu större trafikkork? Kommande generationer lär hata oss om ditt förslag skulle godtas!
SvaraRaderaBenny har helt fel, bygg om slussen och det omgående. Slussen ser helt enkelt för taskig ut som den är nu. Nya slussen är mycket, mycket bättre.
SvaraRaderaMen snälla Jens förstår du inte vad stadsplanering innebär? I just detta projekt har vi ju möjlighet påverka bilanvändningen i Stockholms innerstad de närmaste 50 åren! Följ Paris exempel och försvåra användandet av bil i centrala staden.
SvaraRadera