2 december 2010

Fuerteventura - Jag var först!!!

I dag publicerar Expressen ett reportage från Kanarieön Fuerteventura. Ett resmål som på allvar tagit upp konkurrensen med sina äldre ”syskon” Gran Canaria, Tenerife och Lanzarote.
Med, inte så liten, stolthet kan jag avslöja att jag en gång i tiden, tillsammans med 2 kvinnliga kollegor, var den förste svenske reseledaren på Fuerteventura. De första charterflygen från Sverige landade på senhösten 1986. Ett par veckor tidigare hade jag och mina kollegor kommit dit för att plöja, för svenskar, okänd mark. Ön hade dittills varit tyskt ”territorium” och vi mottogs som exotiska men spännande nya besökare.
Vår del av ön blev den södra halvön Jandía med den, då, lilla fiskebyn Morro Jable. Vi möttes av halvfärdiga hotell och den första tiden blev omtumlande. Vid första ankomsten möttes flyget av folkloregrupp, musiker, turistchefer och gud-vet-vilka! Vi var tvungna att köra en omväg med bussarna så att de splitternya hotellen skulle hinna göra slutstädning innan vi kom fram.
Försäljningen av resor till Fuerte, som vi kallade ön (förutom ett onämnbart öknamn vi ibland använde då ingenting fungerade) var lysande. Med 10 dagars varsel fick vi veta att ett extraflyg satts in. ”Skaffa hotellrum” löd ordern från huvudkontoret hemma! Problemet var att inga rum stod att få! Som tur var, för oss, var första extraflyget endast sålt som ”ospecificerat”! Det blev säkert en spännande upplevelse för en del av gästerna som inkvarterades på de mest märkliga ställen!
Jag har ännu i dag många minnen kvar av vintern 86-87. Det handlar t ex om paret Alice & Brynje, 80+, som slogs dagligen, gästen som frågade: ”Hur långt ut måste man simma om man vill se en riktig haj?” (som reseledare borde jag naturligtvis ha kunnat svara på den frågan precis som på frågan; Hur länge räcker egentligen grundvattnet?) till lokalbefolkning som tyckte att det var riktigt, riktigt spännande med gäster från Schweiz (vanligt fel i den spansktalande delen av världen, Sverige heter Suecia och Schweiz heter Suiza på spanska).
Till dig som ännu inte besökt Fuerteventura vill jag säga: Du har missat något! På södra delen av ön finns de mest fantastiska stränderna på den här sidan Atlanten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar