20 december 2010

TV-mys utan genusgrubblerier!

I kväll ska jag se på ”Våra vänners liv” i SVT.
Jag ska njuta av denna småputtriga series sista avsnitt precis som jag njutit av varje tidigare dito.
Jag ska inte för en sekund bry mig om könsmaktsordningar. Inte heller ska jag för ett ögonblick fundera över vilka som skrivit manus och vilka genusrelaterade preferenser dessa kan tänkas ha. Jag ska inte ägna en enda mikrosekund till förvirrande grubblerier kring de kvinnliga rollkaraktärerna i serien och huruvida de är förtryckta stackare under ett patriarkat.
Det finns så många andra som, enligt de själva i alla fall, är så mycket bättre på detta och som anser sig stå för (den enda?) sanningen!
Däremot kommer jag säkert att sörja en smula över att serien som följt mig genom hösten tar slut. Jag hoppas verkligen att det kommer en fortsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar