30 november 2010

Wikileaks läcker - Greider yrar

Wikileaks har ännu en gång släppt myriader av dokument och, de mer eller mindre journalistiska, analyserna tycks vara outsinliga!
Jag är benägen att hålla med de som påstår att människoliv sätts på spel i och med att hittills okända fakta ser dagens ljus.
I dagens kolumn i gratistidningen Metro går Göran Greider (gääsp) dock ännu längre. Han avslutar sin drapa med att det vi ser är ”…en stormakts nedgång och fall”. Detta påstående tycker jag snudd är infantilt. Självklart kommer inte Wikileaks att leda till att världsmakten USA går under. I så fall går vi under tillsammans med dem! Allihopa!
Det som är så fint i västvärlden är att vi lever i demokratier. Här kan vi, vitt och brett och stundtals osant, babbla, skriva och debattera sådant som på andra håll bestraffas med halshuggning, stening eller uppställning framför en exekutionspatrull (där släkten får betala kulorna). Ibland sprids mer information än vad som är hälsosamt. Det sker dagligen på arbetsplatser, i t-banan, via sms och mail och i helt vanliga samtal vänner emellan. Det är trist när så sker men ett sundhetstecken på att vi har en frihet att göra detta!
Att påstå att USA skulle falla, som Greider hävdar, är som att jag skulle undra vilket Greiders drömsamhälle är (Nord-Korea?)! Till skillnad från Greider behärskar jag mig en smula och avstår undringen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar