17 november 2010

Ryanair - Keep up the good work!

Ett flygplan från Ryanair omdirigerades i går kväll från Paris Beauvais till Liege i Belgien. Det hela berodde på dåliga väderförhållanden i Paris.
Närmare 100 av passagerarna gick efter landningen i Liege in i någon slags kollektiv psykos och uppträdde som en flock trotsiga 3-åringar. De erbjöds, liksom passagerarna på flera andra omdirigerade flyg, busstransport till Paris. De lär ha skrikit, spottat på personalen och betett sig som svin och vägrade att lämna flyget. De krävde att få bli flugna till sin ordinarie destination trots att denna flygplats var stängd p g a dimma.
Om allt detta har vi inte vetat så mycket under dagen. I stället har det i media framställts som om Ryanair är ett flygbolag som handlar på de mest underliga sätt. I kommentarer till tidningsartiklar har mängder med människor ondgjort sig över bolaget. Vad är det som gör att jag tror att de flesta bittra kommentarerna kommer från människor som aldrig flugit med Ryanair?
Att hoppas att de som varit mest kritiska i de tidiga kommentarerna nu är en smula ångestladdade är kanske för mycket att hoppas på…
Själv skulle jag vilja berömma bolaget för det höga säkerhetstänk och omtanke som de visar sina passagerare.
Lågprisflyget får många gånger oförtjänt dåliga omdömen. Jag påstår att jag som kund vet vad jag får när jag bokar en biljett med ett sådant bolag. Måhända har jag haft tur men jag har aldrig varit missnöjd. Tvärtom har jag kunnat göra fler resor än vad jag annars skulle ha kunnat om inte Ryanair och deras lågpriskonkurrenter funnits.

3 kommentarer:

  1. Måste vara Ryanairs passagerare det är fel på?

    Eller - man får vad man betalar för? ;)

    SvaraRadera
  2. Håller med Jens, lågprisbolagen får alldeles för mycket oförtjänt kritik, alldeles för ofta dessutom från människor som aldrig flugit med dom...Trams!!

    Jag flyger själv med Ryan Air flera ggr/år och jag har aldrig haft några problem, har varit sen på en flygning på 5-6 år, helt ok om man frågar mig. Jag har dessutom lyckats med bedriften att komma ombord på ett Ryan Air flyg 5 minuter innan avgång pga trafikolycka, det kan ju alla negativa människor försöka med på SAS eller nåt annat "finare" flygbolag

    // M

    SvaraRadera
  3. Bolagen är skitdåliga men som sagt, man får vad man betalar för. Man blir behandlad som gods eller i bästa fall boskap och är man över 160 cm lång så skrapar man sönder knäna mot stolen framför innan man förbereder sig för ångest och tusen bussresor från avlägsna flygplatser innan man är framme.

    Det suger skit, men det är (oftast) billigare än RIKTIGA flygbolag. De som försöker göra flygresan till något annat än bara transport av 75 kg problem.

    Så därför flyger jag inte längre med dem, men låter gärna de som gillar idén fortsätta med det.

    SvaraRadera