23 december 2010

Döm den som dömas bör!

Men nu börjar det bli lite väl tröttsamt med alla människor som helt ostrukturerat skyller de havererade reseplanerna på SJ. Det känns som om det snart är SJs fel att flygresenärer och bilister inte kommer dit de ska i tid!

Även i kväll, dan-före-dan, så är tidningar och nyhetssändningar fullproppade av bitter ”allmänhet” som svamlar om att ”allt är SJs fel”!

Stackars förstörda svenska folk som utan någon som helst insikt riktar sin besvikelse mot den som känns lättast att kritisera! Handlar det om ett undertryckt behov av att mobba???

Ok, om det verkligen är ett vagnfel eller en härdsmälta i SJs vagnhallar som gör att tåget är försenat så är kritiken välgrundad.
Men handlar det om oröjda spår eller igenfrusna växlar så vilar ansvaret på Trafikverket!
På Trafikverkets hemsida går att läsa: ”Vi ansvarar för långsiktig planering av transportsystemet för vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart. Vi ansvarar också för byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar.”

Just denna kväll, när tomten trimmar släden, dopar renar och fyller kappsäck, är det dock nära tillhands att skulden hamnar under förklaringen ”force majeure”! Men det hindrar inte besvikna att fortsatt skylla på SJ! Trots att mycken spårbunden trafik faktiskt bedrivs av andra företag!

I en frågespalt på baksidan av Expressen säger Eva-Britt Svensson (V), Eu-parlamentariker, apropå SJ: "..det är en resursfråga och man undrar vad de egentligen får för resurser och hur de använder dem". Tydligen har inte ens hon begripit att ansvaret kan ligga på andra än SJ!

Kan vi inte enas om att hädanefter skylla på den som skyllas bör? Vad det än handlar om!

5 kommentarer:

  1. Håller med dig, men jag har alltid undrat varför SJ inte har utrop i stil med "trafikverket har meddelat att vi har signalfel och får ej köra" istället för "signalfel".

    SvaraRadera
  2. För att det finns en överenskommelse i branschen att inte skylla på andra, alla har sina problem. Men de överenskommelsen har ju Uffe a brutit rejält i expressen nu. Klåpare.

    SvaraRadera
  3. Delar inte uppfattning med senaste kommentarens skribent. Ulf säger som det är! Om det retar somliga är det deras eget problem/fel. Om alla tar ansvar för det de är ansvariga för blir det så himla mycket bättre! För alla!

    SvaraRadera
  4. Som resenär har man inget förhållande till SJ leverantörer/partners. Det har bara SJ själva. Det är helt rätt att klandra SJ för att de inte levererar det de fått betalt för. Försvara inte SJ systemkollaps. Det är verkligen ett omodernt, dåligt och överspelat arv från DDR-Sverige. Trafikverket (gamla Banverket och tidigare SJ) är samma skrot o korn med det är SJ som fått betalt och ska leverera.

    SvaraRadera
  5. Samma skrot och korn?? Ehh, nej det tycker jag inte! Möjligen på den gamla DDR-tiden som skribenten relaterar till (och tycks sakna?)!
    Jag påstår att SJ de senaste dagarna har försökt uppfinna hjulet igen för att leverera det som förväntas. Men med rälsbrott, växelfel, oröjda spår etc så är det inte så lätt.

    SvaraRadera