23 juni 2020

Midsommarens jordgubbar ockersockrades


I ICA-butiken där jag gör de flesta av mina inköp var, det inte helt facila, priset på en kartong jordgubbar 79,90 dagen före midsommarafton – aftonen som tarvar bären, kosta vad de kosta vill. Surt sa räven!

I dag, fem dagar senare, betingar samma storlek på kartong med betydligt godare bär 29,90!

Vad jag vet har det i Mälardalen inte varit någon större skillnad på vädret under de senaste veckorna och regeringen såg till att bärplockare fick resa in i landet i god tid före den ljuvliga midsommarhelgen.

Hur försvarar då ICA, och troligen andra kedjor, det hutlösa priset inför storhelgen? Se där: Frågan som jag tror många är intresserade av att höra svaret på! Jag finner det hela obegripligt.

Inte kan det väl vara så att handeln tog tillfället i akt att kamma hem en rejäl extra slant nu när toalettpappersförsäljningen i stort sett måste ha upphört helt på grund av att folk har hela förrådsutrymmen fulla i avvaktan på samhällets fullständiga sammanbrott?

50 kronors prisskillnad på fem dagar borde utredas som en brottslig gärning för visst känns det som om vi utsattes för något som borde falla under en lagparagraf?

Låt oss bara hoppas att odlarna fick en rejäl andel av ockerpriset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar