6 juni 2020

DN erbjuder prenumeranter något som är för alla!


Som prenumerant på det som brukar kallas ”det illustra morgonbladet” får jag stundtals erbjudanden i min mejlbox. Det handlar om sådant som jag levde i tron om att det ”bara” är tillgängligt för tidningens trogna kunder. Så fel jag hade!

Tidigt i ottan under Nationaldagen plingar det i mejlboxen. Jag erbjuds en ”Nationaldagskonsert” med Stockholm Singers, inspelad i Skeppsholmskyrkan.

Jag kände mig, precis som jag tror många andra prenumeranter, en smula hedrad.

Jag tittade på konserten medan jag tog min tretår på frukostkaffet och insåg då att konserten ligger ute på YouTube med möjlighet för vem som helst att ta del. Du kan se den här!

Vilket mervärdet för mig som prenumerant är enligt tidningens sätt att se på saken är ytterst oklart.

Vad jag tyckte om konserten? Nope! Inget vidare!

Ljudet lämnar en hel del att önska eftersom en enskild sopran tillåts överrösta allt och alla. De vanligtvis bedårande körklangerna uteblir i sin helhet. När sopranen i fråga klämmer i med ett glissando i slutet av ”Land du välsignade” så ryser jag visserligen men det är sannerligen inte en rysning av välbehag.

Dirigenten Bosse Aurehl, som jag själv både sjungit med och dirigerats av, verkade dessutom minst sagt energilös.

Tidningens ”erbjudanden” till trogna läsare förväntar jag mig, på många sätt, otroligt mer och bättre av i framtiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar