30 juli 2018

Debiteringar blixtsnabba - krediteringar svettigt långsamma!


Trodde aldrig att jag skulle komma att beklaga mig över värme! Jag, som alltid stornjutit i de allra svettigaste av sammanhang? Om de som varit nära mig i dessa svettigaste av sammanhang har njutit lika mycket som jag själv låter jag vara osagt men värme har liksom aldrig funnits på min egen problemkarta. Förrän sommaren 2018.

Att dåsa bort i tropisk hetta låter sig gärna göras på avlägset belägna platser på vår jord. 

Med en paraplydrink i handen, nära ett turkosblått hav eller med luftkonditionering i minsta lilla souvenirbutik så kan livet vara så paradisiskt som vi bara brukar drömma om i sönderregnade Sverige.

Sommaren 2018 är, på norra halvklotet, något helt annat annat!

I förra veckan beslöt jag, tillfälligt strandad i Stockholmsk extremvärme, mig för att spendera ett antal timmar i shoppinggallerian Mall of Scandinavia, i Solna strax norr om huvudstaden.

I behaglig temperatur strövade jag runt och gjorde finfina shoppingfynd i mångfalden av butiker som gapade mestadels tomma då de flesta andra hade flytt huvudstadsområdet till platser med behagligare meteorologiska omständigheter.

I gallerians Hemtex-butik fann jag påslakan jag inte visste att jag behövde. Nedsatta från tusingen till 400 och med en skylt vid sidan av att det rabatterade priset rabatterades med ytterligare 30 %. Gratis nästintill.

Jag shoppade loss men tyckte att priset som kassaregistret visade var en smula högt så jag frågade den ryskbrytande försäljerskan om hon verkligen fått med alla rabatter? ”Ja, du ska få se på kvittot”, svarade hon.

Sekunden efter att mitt kreditkort debiterats så meddelade hon: ”Oj, jag ser att det blivit fel!”

Efter ett antal återköp, korrigeringar och svettningar, trots luftkonditioneringen, meddelade ryskan mig att nu, minsann, har allt blivit rätt och det är nu vi, äntligen och efter en helt sjukt lång inledning, kommer till pudelns berömda kärna i detta blogginlägg.

Mitt kontokort debiteras i samma tiondels sekund som jag gör ett köp och köpet går att se för mig som kund på mitt kontoutdrag. En kreditering, däremot, måste jag vänta på att kunna se i typ tre bankdagar!?!

Är inte detta stenålder år 2018?

Jag som kund ska fundera på, i flera dagar, om mina pengar åter hamnar på kontot när en butik gör fel. Är inte detta helt oacceptabelt?

Tre bankdagar senare kan jag se att krediteringen faktiskt blivit gjord, dessutom på samma bankdag som den felaktiga debiteringen skett, men hur är detta ens möjligt?

Varför kan inte en kreditering visa sig i precis samma snabba ögonblick som en debitering visar sig på mitt konto?Jag kommer aldrig att begripa! Nordea, Hemtex och alla andra som vill åt mina stålar har en hel del att förklara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar