Trodde aldrig att jag skulle komma att beklaga mig över
värme! Jag, som alltid stornjutit i de allra svettigaste av sammanhang? Om de
som varit nära mig i dessa svettigaste av sammanhang har njutit lika mycket som
jag själv låter jag vara osagt men värme har liksom aldrig funnits på min egen
problemkarta. Förrän sommaren 2018.
Att dåsa bort i tropisk hetta låter sig gärna göras på
avlägset belägna platser på vår jord.
Med en paraplydrink i handen, nära ett
turkosblått hav eller med luftkonditionering i minsta lilla souvenirbutik så
kan livet vara så paradisiskt som vi bara brukar drömma om i sönderregnade
Sverige.
Sommaren 2018 är, på norra halvklotet, något helt annat
annat!
I förra veckan beslöt jag, tillfälligt strandad i
Stockholmsk extremvärme, mig för att spendera ett antal timmar i
shoppinggallerian Mall of Scandinavia, i Solna strax norr om huvudstaden.
I behaglig temperatur strövade jag runt och gjorde finfina
shoppingfynd i mångfalden av butiker som gapade mestadels tomma då de flesta
andra hade flytt huvudstadsområdet till platser med behagligare meteorologiska
omständigheter.
I gallerians Hemtex-butik fann jag påslakan jag inte visste
att jag behövde. Nedsatta från tusingen till 400 och med en skylt vid sidan av
att det rabatterade priset rabatterades med ytterligare 30 %. Gratis nästintill.
Jag shoppade loss men tyckte att priset som kassaregistret
visade var en smula högt så jag frågade den ryskbrytande försäljerskan om hon
verkligen fått med alla rabatter? ”Ja, du ska få se på kvittot”, svarade hon.
Sekunden efter att mitt kreditkort debiterats så meddelade
hon: ”Oj, jag ser att det blivit fel!”
Efter ett antal återköp, korrigeringar och svettningar,
trots luftkonditioneringen, meddelade ryskan mig att nu, minsann, har allt
blivit rätt och det är nu vi, äntligen och efter en helt sjukt lång inledning,
kommer till pudelns berömda kärna i detta blogginlägg.
Mitt kontokort debiteras i samma tiondels sekund som jag gör
ett köp och köpet går att se för mig som kund på mitt kontoutdrag. En
kreditering, däremot, måste jag vänta på att kunna se i typ tre bankdagar!?!
Är inte detta stenålder år 2018?
Jag som kund ska fundera på, i flera dagar, om mina pengar
åter hamnar på kontot när en butik gör fel. Är inte detta helt oacceptabelt?
Tre bankdagar senare kan jag se att krediteringen faktiskt
blivit gjord, dessutom på samma bankdag som den felaktiga debiteringen skett,
men hur är detta ens möjligt?
Varför kan inte en kreditering visa sig i precis samma
snabba ögonblick som en debitering visar sig på mitt konto?Jag kommer aldrig att begripa! Nordea, Hemtex och alla andra
som vill åt mina stålar har en hel del att förklara!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar