15 juli 2018

Mallorca - vad vore du utan turister?


1982 arbetade jag, en då mycket ung blond gosse, som reseledare på Mallorca, närmare bestämt i den då lilla semesterorten Cala Millor på öns östkust. Om detta har jag berättat mången gång i min blogg.

Jag njöt av att få visa besökande gäster från Danmark och Sverige den otroligt vackra ön, att få tipsa om egna pärlor dit många inte hittade på egen hand och att få berätta om de stolta mallorquinerna som oftast gjorde sitt yttersta för att besökande turister och vi som arbetade på ön skulle ha det så perfekt som möjligt.

I dag vet jag inte om det ens skulle vara aktuellt att jag åter besöker ön. Inte för att jag själv inte skulle vilja utan för att många mallorquiner uppenbarligen inte önskar att varken jag eller någon annan någonsin besökte ön igen!

Öns media berättar att det under lördagen genomfördes protestaktioner på Palmas flygplats Son San Juan. 

Turisthatande separatistgrupper demonstrerade i ankomsthallen. De bar stora plakat som bland annat meddelade att ”Turismen dödar Mallorca!”


























Jag tänker att det vore dags för majoriteten av mallorquinerna, de som inte stödjer protesterna, gör sin stämma hörd.

Utan oss turister så är frågan vad det hade blivit av den soldränkta ön?

Hur många av öns invånare hade alls haft ett arbete och vad hade de då sysslat med förutom att låta åsnan driva den primitiva kvarnen, skörda mandlar och oliver eller sitta på bänken under alla byars obligatoriska torg och ljuga om hur livet hade kunnat vara med en smula mer utveckling?

Självklart förstår jag att ca tusen flygrörelser per dag på flygplatsen är för mycket. Samtidigt vet jag att Mallorca och dess politiker och befolkning gjort massor de senaste åren för att rensa bort det allra värsta. Möjligen återstår en storstädning av Magaluf men i övrigt är ön numera ett paradis, inte bara för semesterhungriga turister utan för en stor del av befolkningen som faktiskt uppnått ett välstånd som inte hade varit möjligt utan alla spenderade turist-Euros.

Om ön satte upp en gigantisk skylt med texten ”tancat”, stängt på mallorquin, och bannlyste turismen så tror jag att separatister och andra turisthatare snart nog skulle finna något annat att hata! Gör om – gör rätt!

Mallorca; Jag älskade dig! Gör jag det än i dag? Jag vet inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar