Ännu en gång har en tragisk flygolycka inträffat i Ryssland
och ännu en gång höjs ett varningens finger mot att flyga inrikes i Ryssland, med
regionala flygbolag.
Denna gång, som så många gånger förr, är det kraschade
flygplanet en östkonstruktion, just detta Antonov-flyg var byggt i Ukraina.
Jag tänker, ännu en gång, att jag aldrig ska sätta mig i
någon som helst flygande ”låda” som är byggd i forna öststater.
Jag, som med viss regelbundenhet flyger till Bryssel, kommer
därför aldrig mer att använda mig av flygförbindelserna från Bromma. Brussels
Airlines flyger sedan en tid med ryskbyggda Sukhoi Superjet på sträckan och med mindre än att de byter ut flygplanstypen så kan de glömma mig som kund. Sorgligt nog är konkurrensen till Bryssel ofattbart usel. Varför?
Brussels Airlines har fått ganska hårda restriktioner på
flygningarna till och från Bromma. Flyget får t.ex. inte vara fullbokat
eftersom det då nödvändiga motorpådraget över innerstaden decibelmässigt blir högre än högt.
Jag bor under start- och landningssträckan och kan garantera
att det bullrar betänkligt mycket mera än tidigare. Vänner som flugit med
ryssplanet har berättat för mig att det skakar och slamrar betänkligt, särskilt
under start och landning. En skrammellåda helt enkelt.
Jag är inte alls förvånad över dagens krasch i Ryssland.
Att skramla, väsnas och ändå försöka framstå som trygga är
ju en inställning som finns ända upp i det ryska ledningsskiktet!
Att det i Ryssland flyger omkring gamla Antonovs och Tupilevs är förståeligt - framför allt då på inrikessträckorna.
SvaraRaderaDäremot är det otroligt att ett europeiskt flygbolag (Brussels Airlines, numera ägt av Lufthansa) tillåts flyga med rysstillverkade plan. Antar att kärrorna var billiga ...
Och ja, de skakar utav helvete! Lägg därtill minst sagt oengagerad kabinpersonal ... För min del fortsätter jag att stödja SAS!