Socialdemokraterna
presenterar i dag ett förslag på en helt ny t-banesträckning.
Den, som de
kallar den, lila linjen, ska dras från Hagsätra, i Stockholms södra förorter,
till Danderyd (stackars övergivna Täby-bor!), i nordost men inte via city utan
som en slags tvärbana.
Först på
sossarna prioriteringslista står dock t-bana till Karolinska respektive Nacka
men sedan, jädrar anamma, ska här byggas nytt på tvären!
Det som är
ständigt oerhört skrämmande, och en smula fascinerande, med sosse-förslag är
att de aldrig är finansierade. Inte vad vi ”vanliga” vet i alla fall.
Var pengarna
ska tas och hur detta kommer att påverka oss invånare får vi liksom aldrig veta
i förväg.
Precis lika
lite som vi får veta något om hur alla t-baneåkare som bor väster om Odenplan,
och som i rusningstid åker från t ex Vällingby, ska ta sig till sina arbeten i
city. Hittills handlar ju förslagen bara om att låta ett stort antal t-banetåg
på gröna linjen vika av mot Karolinska. Vilket innebär att Stockholms västra
förorter förlorar minst vart tredje t-banetåg!
Vad den här
staden först och allra främst behöver är ett färdigställande av förbifarter,
österleder och t-bana till Nacka.
Om det
därefter finns en slant över till att börja spåna fritt á la socialdemokrati så
får vi ta ett snack om det då!
Det är nog en önskvärd tanke att binda ihop kommunikationsnätet runt om stockholms city. Att man skall kunna ta kommunala transporter utan att behöva åka in till stan först. Ungefär som en spindel. Vart man än skall, så måste man in till centrum först, byta där och sedan ut igen. Ja, den bilden är lite karikerad, men att lättare kunna åka direkt mellan yttre områden, det vore ju önskvärt.
SvaraRaderaOm då just en tunnelbanelinje självklart skulle vara det mest förnuftiga sättet att länka ihop lite mer ocentrala områden, det låter ju tveksamt. Tvärbanor låter ju extremt mer kostnadseffektivt. (Alltså den spårbundna typen som går ovanpå mark.). Får man tre tvärbanor för priset av en tunnelbana, ja då är det rimligen vettigare.