6 februari 2013

Gunilla fick mig att flöjta!

Efter ett år med rytmik, följt av ett år med den hopplösa blockflöjten, tog jag steget upp i ”de stora musikanternas” värld.

Under en provdag i den kommunala musikskolans regi (finns den kvar?) fick jag testspela ett antal instrument. Jag fick veta att jag var särskilt ämnad för att lira klarinett!

Men! Jag hade bestämt mig långt tidigare!

Det var tvärflöjt som gällde!

Anledningen hade artistnamnet Gunilla von Bahr. Som jag hade varit förtrollad av att se henne bemästra det, oftast, silvermetalliska instrumentet som trots materialet ändå kallas träblås!

I dag berättar DN att Gunilla har gått ur tiden.

Jag spelade på min flöjt i dryga 10 år tills jag, med tonåringens tröttsamma manér, en dag sa att nu räcker det! Sedan den dagen har jag aldrig hållit i en tvärflöjt. Nu, många år senare inser jag att detta var ett av alla de felval jag gjort i livet. Men gjort är gjort!

Vila i frid Gunilla! Du var en flöjtspelarnas virtuos! En av de allra bästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar