10 februari 2013

Kryss med livet som insats?

Jag kopplar gärna av emellanåt, från vardagens grå, med en kryssning över Östersjön.

Att sitta i en flott á la carte-restaurang, studerandes vinlistan och klurandes på vad som ska inmundigas i matväg, är en lisa för själen. Mången gång förvånas jag dock över att den som ska servera mig och mitt sällskap, och som troligen haft som krav på sig att kunna tala flytande svenska, endast kan bidra med ett, på inandningen, ”jo”, när jag efterlyser ett fylligt rött till köttbiten!

Hur ska hon/han kunna leda mig rätt i händelse av en annalkande katastrof?

Än värre blir det på internationella vatten. m/s Costa Concordias kapten lär ha suttit i baren med en blonderad rumänska när fartyget började kantra. Han lär dessutom ha varit bland de första att överge fartyget när helvetet brutit lös!

I dag är det Thomson Cruises som står i fokus. Under en livräddningsövning i hamn, på den kanariska ön La Palma, har minst 5 personer förolyckats. I hamn!!!

Thomson ingår förresten i samma koncern som svenska Fritidsresor.

Med vetskapen om att många i besättningen på kryssningsfartyg är från fjärran länder, främst för att de då går att ersätta med minimilöner, och att de troligen inte har de språkkunskaper som kan behövas i en akutsituation så är det inte utan att man kan fråga sig: Är det med livet som insats som jag väljer att kryssa?

Fritidsresors slogan, ”dagarna du minns”, riskerar att bli det sista som hjärnan registrerar som ett minne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar