22 januari 2021

Givits eller getts? Jag är uppenbarligen "ålderdomlig"

På senare tid har media, som det verkar, helt gått över till en verbböjning som gör mig irriterad.

Det lilla verbet ge böjs numera som att något ”har getts” i stället för det att det tidigare hade givits.

När jag läser en nyhetstext där någonting har getts så hakar jag upp mig – varje gång. Jag har svårt att känna trovärdighet i det jag läser och ibland har jag svårt att ens läsa klart artikeln.

Förutom att ”getts” får mig att fundera på vad det kanadensiska hockeylaget Winnipeg Jets nu ställt till med så anser jag att verbböjningen också är otroligt ful i både text och tal.

Jag sökte på nätet och fann att jag nog måste anses vara ”ålderdomlig” och ”förlegad” och att mitt språk är gammalmodigt.

Ja, helt ung kan jag inte påstå att jag är längre. Däremot har jag ett stort språkintresse och anser att vårt vackra språk förtjänar bättre än att förändras på ett naivt sätt. Vad blir nästa steg? Ska vi börja säga att vi ”gedde” någon något?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar