5 januari 2020

Magda Gad gör ännu en analys av världsklass!


I min ålder, jag börjar skönja pensionen även om det är ett antal år kvar tills dess, så är det självklart så att en majoritet av mina kollegor på jobbet är yngre än jag själv. Jag stortrivs eftersom energin från de yngre gör att jag själv håller ångan uppe.

Som nyhetsnörd oroar det mig dock, inte så litet, att det som sker i omvärlden tycks få allt mindre betydelse. Hur många gånger jag mötts av gapande frågetecken när jag velat kommentera något ur nyhetsflödet vid fikabordet vet jag inte exakt, bara att de är oräkneliga.

Några likes på Instagram eller Fejan betyder för allt fler mer än det som sker i ett land långt borta.

Den senaste utvecklingen i Mellanöstern torde därför gå kanske 75 % av den svenska befolkningen förbi.

Jag tror inte särskilt många reagerade speciellt när den iranske generalmajoren Soleimani bombades ihjäl vid Bagdads flygplats - i Irak. Bagdad, Teheran, Iran, Irak – vem orkar hålla reda på vad som är vad?

Själv reagerade jag direkt och tänkte: Vad hade Soleimani i Bagdad att göra? Vad är det jag missar?

Varför ställer stora flygbolag genast in sina flygningar till Bagdad men fortsätter att flyga till Teheran?

Varför beslöt sig Trump, som i valkampanjen senast det begav sig ville ”make America great again” och som hetsande konstaterade att Obama säkert kommer att bomba Irak innan valet, att utföra dådet mot Soleimani?

Under dagarna som gått sedan generalmajoren dödades har jag lyssnat, läst och försökt förstå. Jag anser mig ha mer än goda kunskaper om läget i världen och de nyheter som passerar förbi osedda för mig är inte många.

Nu ska sägas, till försvar för alla de som inte hänger med i svängarna, att läget i Mellanöstern och alla de grupperingar som slåss för de egna åsikterna där knappast är lätt att förstå, än mindre lättförklarat.

Det spelar ingen roll; Jag vill förstå! Punkt!

Särskilt begåvade analyser av läget, och av det som skedde i Bagdad, har jag inte kunnat finna, trots att jag faktiskt efterlyst dessa analyser från några nyhetsredaktioner och journalister jag har förtroende för. I dag förändrades dock läget!

I en fullständigt briljant krönika/analys ger Expressens Magda Gad en historiebeskrivning och en detaljerad förklaring till att det som sker just nu faktiskt sker just nu.

Jag kommer att spara hennes text för framtiden, som kanske redan är här när jag skriver dessa rader, för att kunna gå tillbaka till som faktakälla.

Magda Gad har vunnit en hel massa priser genom åren för sin journalistiska gärning. Dagens text borde rendera henne ytterligare erkännanden från de som har att bedöma en murvels gärningar!

Tack Magda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar