11 januari 2020

DN låter en censor bedöma läsaråsikter! Ifrågasätt Ifrågasätt!

Tjänsten Ifrågasätt används numera av många medieredaktioner. DN, DI och många andra har tecknat avtal med Lundaföretaget Ifrågasätt Media Sverige AB.

Företaget står för, och modererar, de kommentarsfält där media erbjuder sina läsare att kommentera artiklars innehåll. Både kritik och beröm sägs ska vara möjliga bara man som tyckare inte svävar ut i personangrepp, hets mot folkgrupp eller andra rent kriminella påståenden. I dessa fall slår moderatorn till och raderar det som påståtts.

Jag påstår att Ifrågasätt borde granskas av någon oberoende instans efter att tjänstgörande moderator under fredagskvällen ägnat sig åt ren censur.

Under några dagar är vi många som undrat vad som egentligen fick det ukrainska flygplanet att krascha strax efter start från Teheran. I dag fick vi det ohyggliga svaret – flygplanet blev nedskjutet.

I samband med rapporterandet har både DN och Expressen, och säkert fler, konstaterat att många av de som omkom i olyckan var så kallade ensamkommande barn, numera boende i Sverige.

I Expressens artikel i dag lördag kan vi läsa att flera av dessa var runt 20 år gamla och hade kommit till Sverige för 3-4 år sedan.

När jag tänker på de ungdomar, killar till 99 % eller mer som jag förstår det, som de senaste åren kommit till Sverige så ser jag framför mig fasanfulla resor med överbelamrade gummibåtar eller gistna trädito. Under svåra umbäranden upp genom Europa når de slutligen fram till landet som förhoppningsvis ska rädda dem undan ett liv utan framtidsutsikter. Många av gossarna uppger kanske vid ankomsten att de är föräldralösa eller inte vet vart släktingarna finns eller om de ens är vid liv.

Utan att ens vara i närheten att ha några rasistiska tendenser blir jag därför en smula provocerad av beskedet att många av de som omkom i flygolyckan varit ”hemma” och hälsat på familjen.

När DN skrev om de ensamkommande, på webben fredag kväll och senare i lördagstidningen, beslöt jag mig för att skriva en kommentar:

”Sorry men nu är jag inte längre med i matchen. Den som är ensamkommande till Sverige torde ha utstått en hel del vedermödor på resan mot Sverige. Han, för det är väl en solklar majoritet killar, sökte sig mot demokrati och frihet. Jag anser mig vara hyfsat multi-kulti-tolerant och anser att ju mer inputs vi i vårt land får, jag tänker mat, kultur, språk, desto bättre. Att många "ensamkommande" tycks ha gått bort i flygkraschen i Teheran tyder dock på att de "bara" var lycksökare som efter några slitsamma år kunde åka "hem" till släkten på besök!?! Jag är sannerligen inte någon SD-anhängare men jag förstår att partiet röner framgångar i opinionsundersökningar. Tragiskt - mitt i tragiken i övrigt!”

Min kommentar hann få många gillande och några ”morr” innan den plötsligt censurerades av moderatorn som skrev: ”Denna kommentar tas bort eftersom den bryter mot riktlinjerna för kommentarer.”

Vi var många som under en kort stund hade synpunkter på den fakta DN lämnade. 

Självklart var det en hel del ”troll” som skrev ofattbara dumheter. Att dessa togs bort har jag all förståelse för.

Samtidigt tänker jag att vi i Sverige nu befinner oss i ett politiskt landskap där invandrarfrågan troligen kan komma att vara huvudingrediensen i nästa val.

Jag tycker fortsatt inte att min kommentar på något sätt skulle kunna vara kriminell. Tvärtom tror jag att vi i dag är många som undrar varför 20-åringar som varit i Sverige tre-fyra år reser till landet de en gång flydde ifrån, ett land som de uppenbarligen inte kunde stanna kvar i?

Mindre än två timmar efter att artikeln publicerats i DN beslöt sig tidningen för att helt ta bort kommentarsfältet. Det blev tydligen för känsligt för tidningen och när jag skriver till tjänstgörande webbredaktör Anna Kyringer och ifrågasätter det hela svarar hon: ” Vi stängde kommentarsfältet eftersom varannat inlägg togs bort av vår moderator på grund av olämpligt innehåll.”

Hennes svar får mig att undra om förfarandet, att ta bort kommentarsfältet, var sanktionerat av DN eller om moderatorn på ”Ifrågasätt” genom sitt censurerande av åsikter gjorde att tidningen var tvungen att radera rubbet?

Hur som helst så tänker jag att debatten om flyktingar och ensamkommande barn inte borde föras under censorers inverkan.

Jag är av den uppfattningen att den som har verkligt skyddsbehov och under inga som helst omständigheter, med risk för sitt liv, kan stanna kvar i landet han/hon flyr ifrån, självklart ska kunna erbjudas ett välkomnande i Sverige.

Den som kommer hit och redan efter tre år åker ”hem” på semester har uppenbarligen fått eventuella uppehållstillstånd på felaktiga grunder och då borde dessa kunna inhiberas. Utan att jag för den sakens skull ska anklagas för att ha åsikter i någon slags gråzon eller censureras på hemsidan till landets största morgontidning!

2 kommentarer:

  1. Jag skrev snällt om alla BLM demonstranter som trotsar folkhälsomyndighetens bestämmelser om max. 50 personer i en folksamling och min. 1,5 m emallan dom. Man sprider glatt det dödliga Covid 19 viruset. Samt vissa av de s k demonstranterna slår sönder skyltfönster och i USA t o m plundar affärer. Jag undrade om inte dessa var lagbrytare precis som de poliser som tar till övervåld. Min kommentar togs bort utan att jag fick någon vettig förklaring, det ville varken Ifrågasätta eller Dn ge. Nu säger jag upp ALLA mina abonnemang hos Bonniers.

    SvaraRadera
  2. Jag upplever samma frustration. Ifrågasätt menar att jag gjort olämpliga spekulationer. Hur jag än anstränger mig kan jag inte finna någon spekulation i min kommentar samtidigt som Ifrågasätt vägrar att bistå mig genom att peka på de, enligt deras uppfattning, olämpliga formuleringarna. För mig leder det tankarna till diktatorers maktmissbruk. Synd, eftersom jag tror att möjligheten att kommentera gynnar demokratin.

    SvaraRadera