31 januari 2020

Coop visar Nordkorea-tendenser!


Jag, som gärna anmäler mig som medlem till allsköns butikskedjor för att kunna spara några kronor via mina inköp, har de senaste dagarna med stort intresse följt utvecklingen av ICA:s tänkta omgörning av sitt bonusprogram. På fredagen kröp koncernen till det berömda korset och vi kunder kommer även fortsatt ha chansen att tjäna in bonuskronor även om vi bor i ensamhushåll.

Konkurrenten Coop har ett stort antal föreningar som på söndag avslutar valet till ”ägarombud.” Ett ägarombud är en kund, vem som helst, som kan vara med att påverka den lokala butikens utveckling.

Även om jag numera inte handlar särskilt mycket i en Coop-butik så är jag medlem och har därmed rätt att rösta i detta val.

Coop erbjuder mig 2020 (samma som årtalet) poäng om jag lägger min röst på vem som ska representera mig som kund i min lokala butik. 2020 poäng är detsamma som om jag hade handlat för 2020 kronor i en Coop-butik. De vill liksom köpa min röst och jag som är för fri konkurrens börjar tänka Nordkorea.

När jag går in för att välja min lokala representant finner jag att endast en valbar person finns att rösta på. Möjlighet att rösta blankt saknas. På Coop:s hemsida får jag veta att det är många butiker som inte har någon valbar person alls utan jag uppmanas då att rösta när det gäller någon annan butik, där jag kanske inte satt min fot.

Hörde jag någon säga diktaturfasoner?

Jag tror att Kim Jong-un just nu tycker att Coop i Sverige är ett föredöme över hur ett val ska gå till.

Det tycker inte jag som hädanefter noggrant ska fundera över om jag alls ska sätta min fot i en av butikskedjans butiker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar