13 januari 2020

Bake My Day en föregångare som vill skippa palmoljan!


Ett bageri i Huddinge, söder om Stockholm, säljer sina produkter i många livsmedelsaffärer i huvudstadsområdet. Bullar, vetelängder och en hel massa annat saluförs under företagsnamnet Bake My Day.

Jag, som så långt det är möjligt, försöker rata allt som har palmolja i sig har glatt mig åt att företaget tycks arbeta proaktivt för att skippa det, i mina ögon, djävliga fettet i sina produkter.

Tyvärr upptäckte jag att företagets semlor, som just börjat säljas i den livsmedelsaffär jag huvudsakligen handlar, innehåller palmolja och jag mejlade genast och påtalade:

”Det spelar ingen roll att oljan är certifierad på en massa olika sätt. På plantagerna där oljepalmerna står har ett tropiskt djurliv en gång haft sin (över-)levnad.”

Med i stort sett vändande post fick jag detta finfina svar från Daniel Granholm, produktionschef vid Bake My Day:

”Tyvärr har du rätt. I florsockret som ligger på locket så finns det lite palmolja.
Jag har försökt att få tag i palmoljefritt florsocker som inte smälter, vilket vanligt florsocker som man har hemma gör. Det innehåller lite potatismjöl, men det hjälper inte.
Tyvärr svarar alla sockerbolag som jag pratat med att det inte finns.
Jag kan tillägga att vi har jobbat bort all palmolja i vårt bröd och bullar!! Kvar av läxan jag har är att göra är att plocka bort det ur flera konditoriartiklar. Där har våra provbakningar gett väldigt bra resultat, och förhoppningsvis så har vi lite nyheter på det området framöver.”

Jag blir otroligt glad över svaret samtidigt som jag tänker, och har föreslagit Daniel, som är en av de få producentansvariga som inte vecklar in sig i långa haranger om hur väl certifierad just deras palmolja är: Hur vore det att skippa florsockret på semlorna? Kan vi rädda djurlivet i Malaysia och Indonesien och låta orangutanger finnas även i framtiden så vore det värt så mycket!

Den som vill ha pudrad överläpp kan ju sannerligen ha på florsockret själv på sina semlor. Då hinner det ju inte smälta innan vi mumsar i oss härligheten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar