30 december 2019

Varför veganska produkter som ser ut som kötträtter?


Jag tror att de allra flesta av oss har börjat förstå under 2019 att vi inte kan fortsätta att äta som vi gjort tidigare. Köttkonsumtionen måste minskas och mera grönsaker måste in på middagstallrikarna.

I våra snabbköp ökar antalet produkter som kallas vegetariska och veganska och våra hamburgerkedjor gör allt de kan för att få oss att käka burgare som ser ut som burgare men som har ett ursprung på ett ärt- eller sojafält i stället för hos en köttproducent.

Jag har länge undrat varför jag ska peta i mig en så kallad hamburgare som inte innehåller kött? Vad är det som säger att en vegetarisk-vegansk produkt måste se ut som något den inte är?

I ICA-kurirens nya nummer, som utkommer 2 januari, skriver tidningens chefredaktör Helena Rönnberg en ledartext som är inne på samma spår. Med två familjemedlemmar som är veganer får hon ofta synpunkter från omgivningen; ”Oj, vad äter ni då hemma?” och ”Åh, så besvärligt” är sådant hon ständigt får höra.

Hon bortförklarar dock det faktum att en vegansk falukorv ser ut som den gör med att vi är människor som lärt oss ett sätt att äta på och att vi vill att maten ska se ut som den alltid har gjort, även om den innehåller andra beståndsdelar.

Själv tänker jag precis tvärtom!

Uppvuxen i en familj där pannbiffarna med lök, köttfärssåser och söndagsstekar varit heliga på middagsbordet, tillsammans med ugnsstekt falukorv, raggmunk med hårdstekt fläsk och kålpudding med rårörda lingon, så tänker jag att det vore spännande att testa något nytt men inte på det sätt som presenteras alla oss just nu.

Jag gillar mat, kanske litet för mycket, men har ingenting alls emot att testa nytt.

Första gången jag åt en thailändsk vegetarisk rätt, i Thailand långt innan chartersvenskarna översvämmade landet, så tyckte jag att det var häftigt. Att 1982, som reseledare på Mallorca, försöka övertyga skeptiska svenska gäster att testa vitlöksdoftande champinjoner var som att stånga huvudet blodigt mot en stenvägg.

Jag testar gärna nytt och är beredd att ompröva min vurm för, bäva månde Livsmedelsverket, mediumstekta hamburgare.

Jag tror dock att flera än jag skulle bli nyfikna om det som serverades inte liknade något som vi förknippar med kött!

En sojakorv eller en ärtburgare gör liksom ingen glad. Ska jag börja käka som veganaktivister förespråkar så måste jag lockas mer initierat än att jag uppmanas käka något som liknar det jag gärna petar i mig men som på intet sätt imponerar på mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar