På min arbetsplats finns ett kök och i detta kök finns en
TV. Varje morgon samlas ett gäng kollegor framför TV:n och tittar på nyheterna
i TV4, d.v.s. de spenderar ca 30 min framför kanalen som då visar 20 min
reklam!
Jag hämtar mitt morgonfika och tar med det till mitt rum.
Jag har liksom angelägnare saker att göra än att kolla på reklamfilmer!
Många av mina kollegor anser dessutom, när det gäller
nyheter, att ”står det inte i Aftonbladet så har det inte hänt!”
Jag skulle aldrig drömma om att läsa just den tidningen.
Vad jag vill säga är att jag anser att fördumningen i
samhället har ökat i takt med att ”likes” gjort detsamma.
Som självpåtagen nyhetsnörd läser jag mycket nyheter på
nätet och tror mig veta mer än vad genomsnittssvensken gör om tillståndet i
världen.
Jag blir därför glad när jag läser i den spanska
dagstidningen La Vanguardia att Malagas journalistklubb, La Asociación de la
Prensa de Málaga, för andra året i rad sjösätter ett projekt som kallas ”La
prensa en mi mochila”, på svenska ungefär ”Pressen i min ryggsäck.”
I samarbete med bland annat banken Caixa Bank och flera
dagstidningar i Andalusien går projektet ut på att få skolbarn att ta del av media
i allmänhet och tidningsnyheter i synnerhet.
I år deltar 12 skolor, varav flera i utsatta områden, i
projektet där mer än tusen elever, deras lärare och deras familjer involveras.
Barnen får t.ex. lära sig att kritiskt granska
nyhetsrapporteringen, undersöka källor, språklig hantering och får på kuppen själva
bättre skriv- och läskunskaper.
Det är möjligt att vi kanske har något liknande i Sverige
men jag har i alla fall inte hört talas om detta.
Jag tycker att initiativet av journalistklubben i Malaga är
lysande och, inte så stilla, tänker jag att de deltagande barnen kommer att
växa upp till något annat än sådana som hellre kollar reklam-TV och blint tror på tröttsamma tabloider.
Det spanska projektet är bara inne på sitt andra år men
redan nu har antalet deltagande elever fördubblats sedan det hela började
ifjol. Bravo!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar