21 oktober 2019

Skatt på plastkassar ett nollsummespel


För den som tar bilen till stormarknaden torde det inte vara något problem att stuva in ett antal kassar i bagageutrymmet.

För det stora flertalet, åtminstone i storstäderna, som åker kollektivt till och från jobbet, är det en smula mer komplicerat.

Den nya skattenplatskassar som ska börja gälla 1 maj 2020 påstås göra att en kasse kommer att kosta sju kronor i butiken. Visst, jag kan välja en papperskasse, något jag också gör ibland, men som Svensk Handel konstaterar i sin protest mot den nya skatten; De flesta av oss använder plastkassarna till våra hushållssopor. Något som gör att plasten inte hamnar i naturen utan bränns och blir till energi.

Det är nu jag får en smula svårt att hänga med i logiken.

De lagstiftande anser att vi som handlar på hemvägen efter utförrättat värv på jobbet ska plocka med oss lämpliga emballage hemifrån på morgonen. Jag kan inte säga säkert men jag påstår att det inte finns utrymme på t-banan i rusningstid för ett stort antal ”dramaten” eller passagerare med ett gäng med kassar under armen.

Det föreslås också av lagstiftaren att de genomskinliga tunna plastpåsar som vi stoppar frukt och grönsaker i också ska beskattas. Visst, en frukt eller grönsak som ska skalas stoppar jag gärna ned löst i min shoppingvagn men det som ska ätas som det är? Nej tack! 

Med skitiga korgar och vagnar i butiken och med blandningen med andra varor som ingen vet har varit i kontakt med vad så är jag skeptisk.

Jag ser hela idén med att kollektivresenärer, som gör sitt för miljön, ska bestraffas för att de inte vill ta upp plats med shoppingkärror medan bilister med bagageutrymme som glatt kan transportera tomma påsar till butiken, som ett nollsummespel. Eller kanske ännu värre – smutsar inte bilfärden ned vår miljö mer än vi andra som använder en kasse som soppåse så småningom?

Vad bilisten, som transporterar återvinningsbara kassar till och ifrån butiken, kastar sina sopor i är ytterst oklart! Troligen en för dyra pengar köpt avfallspåse i plast! Så ofattbart korkat!

Självklart ska plastanvändningen i samhället minskas. Men då måste lagstiftaren ha tänkt klart och presenterat hållbara alternativ som inte straffar de som redan främjar miljön så gott de kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar