19 oktober 2019

Ledare i DN har fel om årskort på SL


Det är billigare att köpa ett årskort på SL än att köpa 12 stycken 30-dagarsbiljetter.

Detta tycker ledarskribenten Martin Liby Troein är högst orättvist i en ledare i dagens DN.

Han påstår att SL med sin prislista ”subventionerar” de som har råd att betala de närmare 10 tusenlappar som ett årskort går loss på.

Jag delar inte Martins åsikt!

Visst, det är inte många av oss som har ekonomi nog att hosta upp årskortsavgiften på ett bräde. Själv har jag genom livet varit innehavare av ett årskort vid ett tillfälle då ett plötsligt tillskott i kassan gjorde detta möjligt.

Men jag finner ingen anledning att beklaga min situation och beskylla SL för att gynna kapitalister. Med en smula vett, mindre köpgalenskap och ett planerat sparande skulle jag, och jag tror många med mig, kunna ha råd med årskortet. Kanske inte i år eller nästa men sedan så!

Att slippa att varje månad hålla koll på när kortet behöver förnyas, att slippa få puls den där morgonen när det är bråttom till jobbet och spärren tjuter ilsket gör att biljetter med längre giltighetstid är rent hälsobefrämjande.

Jag påstår att kostnaderna blir högre för SL när människor köper 12 kort i stället för ett per år. Kontokortsföretagen ska ha fler avgifter, slitage och elkostnad för biljettautomaterna ökar och mängden papper i form av kvitton stiger. Det kanske verkar som smådetaljer i sammanhanget men många bäckar små.

Jag skulle dock gärna se att SL införde en mer flexibel form av flerdagarsbiljetter.

För länge, länge sedan arbetade jag vid SJ. På den tiden fanns en Skandinavien-biljett som kallades Scanrail. Scanrail fanns i flexi-varianter, t.ex. tre resdagar under en 10-dagarsperiod. Perfekt för den som ville besöka vänner på ett par platser i Norge eller Danmark under en veckosemester. SJ sålde mängder av denna biljettyp.

Jag tänker därför att SL borde erbjuda en biljettyp med 30 verkliga resdagar, där endast de dagar vi faktiskt utnyttjar kortet renderar en kostnad. Jag påstår att de flesta av SL:s resenärer har åtminstone en dag i veckan då korten inte utnyttjas – dagar då vi ägnar oss åt roligare saker än att flänga runt i kollektivtrafiken. Med mitt nya kort skulle vi då inte behöva belasta SL med våra inköp mer än var femte vecka eller t.o.m. mer sällan än så.

Att den som köper biljett en gång om året inte skulle få någon slags rabatt är absurt. Martin Liby Troein på DN borde börja spara i stället för att agitera som en vänsterpartist!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar