19 oktober 2019

Skjutna ben i olika kommuner?


Som nyhetsnörd och som nära bekant med en journalist så ställer jag ofta frågor till henne om hur journalister tänker när de skriver?

Jag har fått veta att en av de detaljer som trummas in hjärnorna på studenterna vid landets journalistutbildningar är att ”det viktigaste ska komma först” i en text.

Det spelar helt enkelt ingen roll om det rent språkligt blir knas.

Under lördagen har TT publicerat ett telegram med rubriken ”Man skjuten i benet i Botkyrka.” En rubrik som förekommer allt som oftast i landet där skjutningar sker på någon slags sjuklig daglig basis.

Jag kan, trots det tragiska i nyheten, inte låta bli att gapskratta.

Jag kan för mitt liv inte låta bli att undra: I vilken kommun befann sig det andra benet?

Vad hände med ”Botkyrka: Man skjuten i benet” eller ”Man i Botkyrka skjuten i benet?”  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar