31 augusti 2018

Handskakningar, normaltid och O´boy hör till dåtiden!


Om en dryg vecka, söndag 9 sep, går svenska folket till valurnorna. På måndagsmorgonen därpå riskerar vi att vakna upp i ett mörkt Putin- eller Orbán-land med polska influenser och Chemnitz-tendenser!

Jag tänker att det verkar som en stor del av mina medmänniskor drömmer om ett slags brukspatronsamhälle av anno dazumal.

Jag har tidigare skrivit om både handskakningar och sommartid men det finns anledning att ta upp dessa ämnen igen.

I går kom en SIFO-undersökning som visar att det svenska folket gillar tanken på att det ska vara ett krav att man tar i hand när man hälsar på varandra, På brukspatronsvis torde detta innebära ett stadigt grabbatag män emellan medan kvinnor förväntas niga vördnadsfullt inför överhögheten.

Själv har jag mer än en gång hälsat på muslimska kvinnor genom att lägga min högra hand över mitt hjärta. Respektfullt anser jag och det har kvinnorna också ansett.

Jag tänker på hur många människor, särskilt svenskar, som de facto struntar i att tvätta händerna efter uträttade behov, tro mig det är många, ja kanske en majoritet. Jag har liksom inte heller lust att ta folk i handen längre. För mig handlar det förstås inte om religion utan om ren och skär omtanke om min egen hälsa.

Gesten med handen på hjärtat tycker jag är fantastisk och vacker i all sin enkelhet!

Något annat som tycks uppröra folk är tidsomställningen mellan s.k. normal- och sommartid. 
Till skillnad från mig anser de flesta att det är normaltiden som skall permanentas, inte sommartiden. På brukspatroners vis skall inga förändringar tillåtas, what so ever!

Sommartid året runt har jag vurmat för i månget blogginlägg. Att få en timme extra dagsljus på de korta vintereftermiddagarna anser jag skulle vara rent hälsobefrämjande det också, liksom skrotandet av handskakningar. 

I dag meddelar dock Jean-Claude Juncker, EU-kommissionens ordförande, att det troligen blir sommartid året runt, precis som jag önskar.

I dag kommer så larmet: Det är slut på O´boy i livsmedelsaffärerna! Facebook-grupper svämmar över av upprörda kommentarer om hur det är möjligt att detta kan få inträffa? Ett stopp i fabrikationen ska aldrig ges någon förståelse för. Alla är brukspatroner och kräver sin rätt att inmundiga den supersockrade chokladprodukten!

Om 10 dagar vet vi vad vi kan vänta oss. Kanske ett land där kvinnor förväntas niga och skaka hand, där O´boy inte tillåts ta slut i butikerna och där Sverige skaffar sig en helt egen tidson där mörker tillåts råda så mycket och länge som möjligt.

Jag hoppas att det svenska folket besinnar sig och inser att det inte duger att drömma om det som en gång var utan att se framåt och välkomna nya svenskar med nya hälsningsgester, solljuset och kanske rent av pröva någon ny dryck vid frukostbordet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar