”Stort grattis och hurra i massor för Wilgot som fyller 7 år
idag! Idag blir det tårta för fulla muggar! Vi älskar dig! Puss från hela
familjen”
Familjeannonser liknande den ovanstående, publicerad i
dagens DN, tycks ha fått någon slags ny renässans. Alltfler tidningar
publicerar tramsigheter som ”Välkommen till världen lille Berthold hälsar
mormor och morfar” och så får vi oss till livs en bild på ett nyfött litet
skrynkligt knyte som inte ens i den bästa av världar kan kallas söt!
Jag förundras över dessa typer av publiceringar eftersom jag
funderar över vem annonsen riktar sig till?
Så anonyma som annonserna oftast är så är det ju för oss som beskådar dessa helt omöjligt att veta om det handlar om någon man känner och i så fall borde gratulera.
Så anonyma som annonserna oftast är så är det ju för oss som beskådar dessa helt omöjligt att veta om det handlar om någon man känner och i så fall borde gratulera.
I det påhittade exemplet med Berthold så står det klart att mormor och morfar definitivt är på väg in i demensens mörka värld eftersom de ”glömmer” att tala om vad de själva heter!
Ingen annan människa kan ju känna igen det
lilla russinliknande ansiktet på det barnbarn som mormor och morfar vill lovprisa.
I dagens verkliga exempel med Wilgot undrar jag bestämt om
det har varit Wilgots yttersta önskan att få hamna i tidningen? Att hans familj
spenderat ca 1200 kronor på detta, i stället för att sätta in samma antal
kronor på ett sparkonto i Wilgots namn, är ofattbart!
Kommer Wilgots klasskompisar, som han troligen träffar på
måndag efter ett långt sommarlov, att vara avundsjuka eller kommer de rent av
att mobba lille Wilgot över hans familjs pussande i DN?
Om jag tar en bild av en person och använder den i något
sammanhang där vilt främmande människor kan ta del av bilden så lär jag först
inhämta samtycke från bildmotivet självt att detta är okej.
Så tycks man inte tänka inom media och i varje fall inte när
det handlar om familjeannonser. Här finns gudbevars stålar att hösta in!
Så länge en uppvaktning i pressen inte går att identifiera
så att vi som ser annonserna vet vem personerna bakom annonserandet är så anser
jag att det vore klädsamt att detta annonserande togs bort från menyn.
När det gäller Wilgot, oavsett vem vederbörande är, jag tror inte jag känner honom trots att någon av hans föräldrar faktiskt kan vara en av mina vänner eller kollegor, så
lyfter jag på hatten och hoppas att födelsedagen blir bra trots att familjen
har för avsikt att trycka ned tårtan i ”fulla muggar!”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar