30 augusti 2018

76:an är sämre än en boskapstransport!


Busslinje 76, från Söders höjder till Ropsten via Radiohuset och Frihamnen har kommit att bli en ren skändning av oss som reser med linjen.

Under ett par år var vi lyckliga nog att erbjudas långa, s.k. led-, bussar men sedan senaste tidtabellsskiftet är detta bara en utopisk dröm.

Alltfler av linjens turer är ersatta av korta, ibland mikroskopiskt korta, bussar och de flesta boskapstransporter framstår som ren Business Class i jämförelse.

Jag tänker att vi är många som reser med denna linje och vi reser en längre sträcka än vad de flesta passagerare gör i innerstadens busstrafik.

Jag har själv, och jag hoppas flera har gjort detta, protesterat mot de små bussarna som numera är fullpackade av frustrerade resenärer.

Just 76:an har ett stort antal resenärer under större delen av dagen. I rusningstid är det vi som ska till eller ifrån våra arbetsplatser och under dagtid är det besökande resenärer från Värtahamnen som vill uppleva vår vackra huvudstad under några timmar innan de ska tillbaka till fartygen via ”boskapsvagnarna!”

Svaret jag fått från SL är att det ständigt genomförs analyser av passagerarantalet och att busskapaciteten anpassas därefter. Jag vet inte hur analyserna går till rent praktiskt men med sanningen överensstämmande kan de inte vara.

Att resa från Slussen runt 7-snåret på morgonen ut mot de mest östra delarna av Östermalm är förenat med hälsofara, frustration och hjärtinfarktshot! Lika illa är det under returerna på eftermiddagen. Det är oacceptabelt!

SL, och deras entreprenör Keolis, behandlar oss passagerare som skräp! Vad detta beror på står skrivet i kollektivtrafikens mest misslyckade stjärnbilder. Några stjärnor är dock inte de som arbetar på kapacitets- respektive tidtabellsplaneringen vid SL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar