Busslinje 76, från Söders höjder till Ropsten via Radiohuset
och Frihamnen har kommit att bli en ren skändning av oss som reser med linjen.
Under ett par år var vi lyckliga nog att erbjudas långa,
s.k. led-, bussar men sedan senaste tidtabellsskiftet är detta bara en utopisk
dröm.
Alltfler av linjens turer är ersatta av korta, ibland
mikroskopiskt korta, bussar och de flesta boskapstransporter framstår som ren
Business Class i jämförelse.
Jag tänker att vi är många som reser med denna linje och vi
reser en längre sträcka än vad de flesta passagerare gör i innerstadens
busstrafik.
Jag har själv, och jag hoppas flera har gjort detta,
protesterat mot de små bussarna som numera är fullpackade av frustrerade
resenärer.
Just 76:an har ett stort antal resenärer under större delen
av dagen. I rusningstid är det vi som ska till eller ifrån våra arbetsplatser
och under dagtid är det besökande resenärer från Värtahamnen som vill uppleva
vår vackra huvudstad under några timmar innan de ska tillbaka till fartygen via
”boskapsvagnarna!”
Svaret jag fått från SL är att det ständigt genomförs
analyser av passagerarantalet och att busskapaciteten anpassas därefter. Jag
vet inte hur analyserna går till rent praktiskt men med sanningen
överensstämmande kan de inte vara.
Att resa från Slussen runt 7-snåret på morgonen ut mot de mest
östra delarna av Östermalm är förenat med hälsofara, frustration och
hjärtinfarktshot! Lika illa är det under returerna på eftermiddagen. Det är
oacceptabelt!
SL, och deras entreprenör Keolis, behandlar oss passagerare
som skräp! Vad detta beror på står skrivet i kollektivtrafikens mest
misslyckade stjärnbilder. Några stjärnor är dock inte de som arbetar på
kapacitets- respektive tidtabellsplaneringen vid SL!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar