Jag reser med viss regelbundenhet med SJ till Norrköping
från huvudstaden, Det blir kanske en 7-8 gånger om året. Av bekvämlighetsskäl
brukar jag lyxa till det genom att resa i första klass, en resa som normalt
kostar 295 kronor. Det är dyrt, jag vet att jag får en lågprisbiljett med flyg
till södra Europa för samma pengar.
Jag är också en konspiratorisk ”jävel” så för ett antal dagar
sedan kontaktade jag tågföretagets kundtjänst:
”Skriver till er med
anledning av att jag upptäckt något jag finner mer än märkligt: Jag reser med
viss regelbundenhet sträckan Stockholm-Norrköping. Av bekvämlighetsskäl brukar
jag välja första klass.
Senast det begav sig var den 3 april. Jag åker oftast
med tåg xxx från Stockholm. När jag bokade den resan fann jag att priset var
mer än högt. Det fanns bara ett par stolar lediga på avgången.
Väl ombord kunde
jag konstatera att ca 70 % av stolarna gick tomma!?! När jag skriver dessa
rader har jag precis kollat möjligheten att resa den 5 maj. Döm om min
förvåning när jag finner att priset är 595 kronor för en resa som vanligtvis
kostar 295:-. Jag tror att ni blir blåsta på SJ.
Av någon konkurrent, en
resebyrå eller av en illasinnad kund. Jag är övertygad om att när den 5 maj
kommer så går nästan hela förstaklassvagnen tom Stockhom-Norrköping! Föreslår
att ni undersöker vad som händer? Är det "någon" som roar sig med att
boka ombokningsbara platser och sedan avbokar i sista stund? Konstigt är det i
alla fall.”
Jag fick ett autosvar som meddelade att jag skulle få mitt
mejl besvarat ”inom 10 arbetsdagar.” Sveriges
långsammaste kundtjänst?
I dag kom svaret, som så många andra svar från kundtjänster
av olika slag ganska idiotförklarande gentemot kunden:
”Priserna styrs efter
tillgång och efterfrågan på hela tågets körsträcka. Om vi kollar på tåg xxx
från Stockholm till Norrköping så är det inte många platser uppbokade från
Stockholm ännu men från Linköping, Mjölby så är det nu just nu del bokade
biljetter som gör så att biljettpriset blir högre.”
SJ anser alltså att när en del av sträckan är fullbokad så
låter man hellre den första delsträckan gå tom genom att höja priserna till max
i stället för att se till att tåget är fullbokat hela vägen mellan tågets
start- och slutdestinationer. När intäkterna är tillräckliga för en avgång så
vill man helt enkelt inte ha ännu högre intäkter!?!
Det är ofattbart och borde vara skäl för uppsägning av
ansvariga för prissättning och intäktsoptimering vid SJ!
”SJ, SJ, gamle vän.
Festligt att du lever än….”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar