Tänk dig en långflygning. Tänk dig att det på raden framför
dig finns en otröstlig liten knatte som inte begriper sig på vare sig
tidsomställning, tryck i öronen eller en förälder som desperat försöker lugna honom.
Jag tror att vi är många som upplevt något liknande och som
tänkt onda tankar.
Jag blir därför helt fascinerad när jag läser, på
Sydafrikanska News24, om den 15 timmar långa flygningen från New York till
Johannesburg, där en flygvärdinna blir hjältinna och det lilla barnets mamma
imponeras av den extraordinarie servicen som erbjuds henne och som innebär att
hon får tillfälle att peta i sig middagen.
Katie Whalley-Hands reste häromnatten med South African
Airlines och med sig hade hon lille Imogen, blott 20 månader gammal och
bedrövad över resandet, tidsomställning och lufttryck.
Fram kliver Mavis Xotongo, flygvärdinna sedan 2009 vid
bolaget, och säger till Katie: ”Ge mig barnet!”
Katie, först tveksam, lämnar efter en stund över det
hysteriskt gråtande barnet, till Mavis, som med hjälp av kollegor knyter fast
knyttet med hjälp av en filt på sin egen rygg. Därefter fortsätter Mavis att
dra sin lilla kärra upp- och nedför gångarna och serverar passagerare drinkar
och snacks.
Lille Imogen somnar gott på Mavis rygg och kan lämnas tillbaka till en överlycklig mamma som postat det skedda,
inklusive bilder, på Facebook.
Mavis säger i en kommentar: ”Jag älskar vad jag gör och jag
gör det av passion för min arbetsgivare och våra kunder.”
Mavis får förhoppningsvis löneförhöjning. Om man ska tro
flygbolagets talesperson Tlali Tlali så borde det inte vara långt borta då han
konstaterar att ”vår personal kan gå en mil extra för att assistera de av våra
kunder som är i behov av extra hjälp.”
Heja Mavis! Keep up the excellent job!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar