24 mars 2018

Lys Assia sjunger vidare för schlagerfans!


Jag inser att jag håller på att bli gammal när jag, ett Eurovision Song Contest-fan av stora mått, läser att tävlingens allra första vinnare gått ur tiden vid 94 års ålder, något som den officiella hemsidan Eurovision.tv var bland de första att rapportera.

Lys Assia vann den allra första tävlingen 1956, ett antal år innan jag ens var född, med sången ”Refrain.”

Nu har hon lämnat jordelivet och sjunger säkerligen vidare i någon annan slags existens.

Hon var liksom Eurovisions mamma och deltog vid många finaler även under senare år. 

Förvisso stundtals en smula förvirrad men ändå en galadrottning.

Låten ”Refrain” blev aldrig någon favorit hos denne schlagernörd men respekt är ändå ett ord som Lys förtjänar en dag som denna.

Jag tvivlar otroligt mycket på att årets vinnare i Lissabon, finalen går av stapeln 12 maj, kommer att kommas ihåg om 62 år!

Lys Assia minns alla som liksom jag är svårt insnöade på tävlingen som älskas och hatas av så många. Hon förtjänar därför ett tack och ett lyft på den imaginära hatten!

Sov gott, nej sjung vidare på de estrader du finner nu, Lys!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar