18 mars 2018

Bryssel testar nya tag mot plankare


Jag tror att de allra flesta som reser med tunnelbanan i Stockholm har upplevt det. Någon, inte fullt så samvetsgrann eller betalningsbenägen, glider upp bakom och försöker komma igenom spärren samtidigt som någon, som alla oss andra, som gör rätt för sig.

Själv brukar jag, när det händer att någon är alltför nära min rygg och jag känner ett flåsande mellan skuldrorna, gå extremt sakta genom spärren och stanna till precis när jag passerat spärren. Med lite tur hör jag hur dörrarna slamrar igen bakom mig och tillfälligt sätter stopp för plankaren. Det händer att jag då ler inombords…

Läser i DN att Bryssels motsvarighet till SL, STIB-MIVB, kommer att testa ett nytt grepp.

Ovanför de belgiska tunnelbanespärrarna ska kameror sättas upp. Kameror som, likt de kameror som finns i den svenska biltrafiken, har till uppgift att fota de som inte är sugna på att följa gällande regler om vad som är rätt och vad som inte är det.

Bilden som tas på plankaren skickas bums till mobiler och paddor hos alla kontrollanter i tunnelbanan.

Så briljant tänker jag!

Visserligen är biljettkontrollanter i Stockholms tunnelbana inte särskilt frekvent förekommande men på litet sikt skulle de komma att få ett fotogalleri och torde så småningom kunna skilja ut ett eller annat rötägg i den stora passagerarmängden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar