3 mars 2018

ICA Kvantums "Månadens Skörd" spär på hyckleriet!


”På vardagarna blir det ägg och yoghurt med hemmagjord granola, toppad med blåbär och hallon. På helgerna byter jag ut yoghurten mot rostat levainbröd med avokado, chiliflakes, rödlök och min favorittomat Romantica.” (Citat hämtat från ICA Kvantums gratistidning ”Månadens skörd” och dess chefredaktör Nina Kerfstedt.)

Mer om Nina och hennes frukostvanor senare i detta inlägg.

I veckan som just håller på att ta slut kom veganlyriskt triumferande nyhetsnotiser om att vårt köttätande sjunkit rejält. Vad notiserna glömde berätta var att vi visserligen petade i oss mindre mängder kött 2017 än vad vi gjorde 2016 men att vi fortsatt äter 25 kg mer kött per person och år än vad vi gjorde 1990!

Jag försöker tänka tillbaka till 1990 och vad jag åt då och kommer fram till att i mitt fall handlar det nog inte om några större förändringar i köttintaget.

Visst, det är ju bra och nyttigt att äta mera grönt men hos min ICA-handlare så utbryter mindre kalabalik vid köttfärsdisken närhelst det vankas extrapris.

Att köttätandet minskat, om än marginellt, är inget som går att förneka. Försäljningssiffrorna, om de inte är manipulerade av en rasande mobb miltär-veganer, är inget som går att vifta bort.

Däremot, och nu börjar vi närma oss pudelns berömda kärna, ställer jag mig frågande till en stor del av alla de människor i min omgivning som desperat försöker fånga min uppmärksamhet genom att berätta att de knaprar groddar i parti och minut samt jagar de allra bästa chiafröna. Jag tror helt enkelt inte på dem!

Jag tror därmed heller inte för ett ögonblick på Nina Kerfstedt och hennes frukostvanor. Att hon skulle tillbringa helgerna vid långpannor där det rostas granola, att hon skulle ha rödlök och chiliflakes på helgernas frukostliga surdeg och att hon ständig köper färska blåbär och hallon till vardagsyoghurten tror jag helt enkel inte är sant! (Förresten, hur miljösmart är det att köpa bananbåtsfraktade blåbär från Chile? Och förresten; Att det går åt mer än 1100 liter vatten till att få fram ett kilo avokado borde få redaktionschefen att vomera!)

Eftersom Ninas text var en ledar-dito så kom jag helt av mig i bläddrandet av tidningen. En lång stund senare ögnade jag innehållet. Jag fann veganska frukostar i Köpenhamn, bananbröd med jordnötssmör, svartvinbärssmoothie med mynta, en kladdkaka med dadlar och morot samt en annan kladdkaka med zucchini. Allt i en tidning som påstår sig berätta om "säsongens bästa råvaror."

Jag tror att ICA Kvantum tänker sig att de gör någon slags god gärning med tidningens innehåll. Jag tänker också att vi är en sisådär 97 % av läsarna som kastar utgåvan i pappersåtervinningen snabbare än vad någon kan säga alfaalfagroddar!

I kväll blir det pannbiff med stekt lök till middag och i morgon gör jag en bamsegryta med köttfärssås, som räcker till både lunchlådor och till infrysning till den kväll då jag utsliten kommer hem från jobbet och inte orkar tänka en enda konkret tanke på vad jag ska äta.

Samtidigt pysslar Nina med granolan, chiliflakes och rödlök samt skördar hallonen. Antagligen har hon ett alltför glassigt (laktosfri glass förstås) jobb som inte kräver att hon är varken tidigt på jobbet på morgnarna eller sist kvar på eftermiddagarna!

Så himla olika livet kan vara. Synd att inte media rapporterar om köttätandet på ett mer uppriktigt sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar