Läser på UNT och Aftonbladet om familjen Thynell-Forsman som
vägras kliva ombord på Thai Airways för att resa på en efterlängtad
solsemester. Anledningen är mamma Idas jordnötsallergi, som är av sådan svår
art att hon kan få en attack bara av att jordnötspartiklar förekommer i luften.
Flygbolaget säger sig inte kunna garantera Idas hälsa.
Flygbolaget gör rätt tycker jag! För hur skulle de kunna garantera att ingen
annan av de kanske 400 passagerarna ombord öppnar en påse med jordnötsinnehåll,
som kanske legat i handbagaget, under den 11 timmar långa flygresan?
En googling ger vid handen att 0,4 % av jordens befolkning
lider av jordnötsallergi. Är det rimligt att 99,6 % av samma planets befolkning
ska krävas på absolut lydnad? Nej, naturligtvis inte.
SVT Nyheter skrev på annandagen om jordnötsallergi. I en
intervju säger Caroline Nilsson, barnläkare och expert på jordnötsallergi: ”Det
finns inga vetenskapliga bevis för att någon dött av att befinna sig nära jordnötter.”
Jag begriper att den som är drabbad av denna typ av allergi,
eller egentligen vilken allergi som helst, har att göra val i livet. Allt är
inte för alla jämnt och ständigt!
Skulle mänskligheten ständigt behöva visa hänsyn för de 0,4
% som lider av någon slags överkänslighet så skulle verkligheten te sig allt
annat än njutbar.
Jag begriper att en jordnötsallergiker kan drabbas av
livshotande tillstånd som anafylaxi.
Samtidigt begriper jag att ett flygbolag inte kan hållas
ansvarigt om plötsligt jordnötsstoff sprids i kabinen.
Det är därför märkligt att familjen Thynell-Forsman nu glatt
meddelar att det blir en resa till Fuerteventura i stället. Uppenbarligen med
ett flygbolag som är beredda att ta följderna om ett allergianfall blir följden, kanske med nödlandning som resultat!
Flygbolagsanställda kan vädja till passagerarna att
avstå från både ditten och datten under en flygning. Men deras arbetsgivare kan
aldrig hållas ansvariga! Thai Airways gör helt rätt i detta fall!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar