Alkoholberoende måste vara förfärligt för den drabbade såväl
som den påverkan missbruket har på anhöriga, kollegor och samhället i stort.
En lyckad rehabilitering innebär ofta att den drabbade kan
ges möjlighet att behålla sitt jobb men borde detta omfatta alla slags yrken?
8 mars 1990 satte sig Kapten Lyle Prouse bakom spakarna på
Northwest flight 650 från Fargo till Minneapolis efter ett kort nattuppehåll.
Han säger sig själv minnas 14 rom och cola under kvällen och natten men andra
vittnar om snarare 18 eller 19 liknande drinkar.
Jag läser, inte utan fasa, om detta i en artikel publicerad
av CBS News.
Prouse greps vid landning och dömdes till 16 månaders
fängelse.
Men det är inte det som är den springande punkten i CBS
artikel.
Amerikanska luftfartsmyndigheten, FAA, säger sig ha ett
fantastiskt rehab-program och enligt artikeln har 6000 amerikanska piloter med
drogproblem sedan mitten av 70-talet genomgått programmet framgångsrikt och
sedan fått tillåtelse att sätta sig bakom spakarna igen.
Det känns inte okej!
Många som har haft alkoholproblem tar ett återfall någon
gång. Låt oss säga att du sitter på en flight där en av de 6000 tidigare missbrukarna
är kapten och att han/hon just tagit ett återfall; Skulle du känna dig nöjd med
situationen? Nej knappast!
Kanske borde vissa yrkesgrupper ”rödflaggas”. Har du en gång
trampat i klaveret så hjälper vi dig men du får inte tillbaka det jobb du haft.
Kapten Prouse och hans rom och cola-kompisar borde
möjligtvis återfinnas bakom en incheckningsdisk men sannerligen inte i en
cockpit framför några hundra ovetande resenärer med förhoppningar om att nå sina destinationer tryggt och säkert!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar