8 december 2017

Julmusiken är underbar!

Facktidningen Handelsnytt har i ett par artiklar ondgjort sig över den julmusik-terror som de anser drabbar deras medlemmar.

I dag publicerar tidningen en artikel där en reporter utsatte sig för åtta timmars oavbrutet lyssnande på julmusik. Det talas om ”feberkänsla”, ”hjärtklappning” och ”utmattning.” Själv drabbas jag ofta av just dessa symptom när jag har med anställda inom handeln att göra, så olika det kan vara!

I denne bloggares hem inleds lyssnandet på julmusik i början av november. När jag lagar mat, stryker, sitter vid datorn, kokar knäck, griljerar julskinkan, lägger in sill eller bara softar tindrar jag till säsongens klassiker såväl som till nya jullåtar. Det handlar inte om åtta timmar i sträck men sannerligen om trettiotalet timmar per vecka. Jag njuter varenda sekund!

På annandagen tar det tvärstopp! Julpyntet kanske får vara kvar någon dag till men före nyår är både julmusik och julpynt förpassade in i en slags glömska fram till kommande novembermånad.

Favoriten denna säsong har ett par år på nacken men vad spelar det för roll när tre countryartister sjunger a capella i rysaren ”I’ll be home for christmas.” Lyssna till Rascal Flatts här.

På onsdag är det Lucia och som gammal Adolf Fredrik-elev är denna dag helig för mig. På morgonen går jag till en av Stockholms kyrkor för att lyssna på elever från musikgymnasiet.

Den som följt min blogg genom åren vet att jag haft synpunkter på SVT:s luciamorgnar, något jag flera gånger också påpekat för SVT. Kanske har de lyssnat på mig, vad vet jag, för i år är programmet inspelat i Kungsholms Kyrka och luciatåget består av Kungsholms Gymnasiums kammarkör. Detta gymnasium inhyser sedan flera år musikgymnasiet som tidigare huserade på Adolf Fredriks skola.

Jag har därför stora förhoppningar om att årets lussefirande i SVT ska bli något extra. Dock är ju SVT just SVT och programmet sägs förutom den vackra sången innehålla ”barns egna Luciadikter.”

Varför SVT är det nödvändigt att ständigt vara så skitnödigt politiskt korrekta?

Jag lär få tillfälle att återkomma till veckan om hur SVT egentligen lyckades.

Nu har jag inte tid med bloggandet längre! Måste fortsätta att njuta av julens musik och jag gör detta utan ”hjärtklappning” och allt det andra Handelsnytt påstår sig drabbas av. Jag ryser av välbehag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar